طرح نظامی محسن رضایی برای افغانستان که هاشمی نپذیرفت/ نقل قول مهم قاسم سلیمانی از نقش سرویس اطلاعاتی پاکستان در اتفاقات افغانستان

روزنوشت های آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۷ مرداد ۱۳۷۷

امروز نتیجه بازجویى [بیل] کلینتون، رییس‌جمهور آمریکا، در مورد روابط نامشروعش اعلان ‌شد. او اعتراف به داشتن روابط غلط‌ کرده و سپس در یک صحبت تلویزیونى با تکرار اعتراف، از مردم، همسرش و دخترش، عذر خواسته است. این مسأله در صدر اخبار همه جهان است و احتمال استیضاح او در کنگره آمریکا، به طور جدى مطرح است. مسأله از جهات مختلف قابل توجه است و مسأله روابط نامشروع دیگرى که سال‌هاى قبل، با زن دیگرى داشته، زنده شده و در تاریخ آمریکا و دنیا، از موارد نادر یا بى‌سابقه است. بازجویى بیش از پنج ساعت طول کشیده است.

کاهش ارزش روبل روسیه، خطر بحران دیگر اقتصادى را مطرح کرده و بیرون بردن اتباع آمریکا از پاکستان، پس از روشن شدن نقش افرادى در پاکستان، در انفجارهاى کنیا و تانزانیا و احتمال حمله آمریکا به افغانستان براى بازداشت [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده] که در آنجاست، مورد توجه ناظران است.

آقاى محسن رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت] آمد. از خطبه جمعه من در مورد افغانستان قدردانى‌ کرد و طرحى در خصوص دخالت نظامى در افغانستان ارایه داد که نپسندیدم و گفتم به رهبرى بدهد، من مسئولیتى در این جهت ندارم. اظهارات آقاى سردار [قاسم] سلیمانى، [فرمانده نیروی قدس سپاه] را که از احمدشاه مسعود نقل کرده بود، برایش گفتم؛ مسعود گفته، ژنرال اسلم بیگ، فرمانده نیروى زمینى سابق ارتش پاکستان، به او گفته که براى کنترل کشورهاى آسیاى میانه و آوردن آنها در خط اسلام، فقط پاکستان مى‌تواند از طریق افغانستان اقدام کند. ایران چون شیعه است، در منطقه سُنى‌نشین بُردى ندارد و کشورهاى عربى هم راهى و انگیزه‌اى ندارند، ترکیه هم به فکر اسلام نیست و حمید گل، [رییس آی‏ اس ‏آی – سازمان اطلاعات پاکستان-] هم از افغانى‌ها خواسته است که فرشى براى او ببافند، با نقشه‌ای که نور اسلام را از پاکستان و از طریق افغانستان به آسیاى میانه مى‌برند. اگر این نقل‌قول‌ها درست باشد، نشان مى‌دهد که نظامیان پاکستان در فکر دست‌اندازى به شمال جیحون هستند و مولوى [ملامحمد] عمر، رهبر طالبان هم اخیراً صحبت از خراسان بزرگ، شامل سمرقند و بخارا و تاشکند و مشهد داشته است.

جمعى از آزادگان آمدند. آقایان [علی‌اکبر] ابوترابى، [نماینده ولی‌فقیه در امور آزادگان] و [عباسعلی] وکیلى، [رییس ستاد رسیدگی به امور آزادگان] گزارش دادند. من هم برایشان صحبت کردم؛ راجع به گروگان‌هاى ایرانى در افغانستان هم گفتم. براى تکمیل برنامه‌ای برای زندگینامه‌ام، مصاحبه‌اى با صداوسیما، درباره جریان تدوین و انتشار کتاب‌هاى سرگذشت فلسطین، امیرکبیر و نیز مجله مکتب تشیع داشتم.

عصر آقایان [محمد] جعفرى‌گیلانى، [محمود] محمدى‌عراقى و طاها هاشمى، [اعضای هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی قم] آمدند. از روند نزولى موقعیت ولایت‌فقیه و رهبرى و فعالیت‌هاى مخرب مخالفان داخلى و خارجى و وضع مطبوعات و انتخابات خبرگان، اظهار نگرانى‌ کردند و با ذکر عواملى که کار را به اینجا رسانده، از من خواستندکه به طور جدى وارد صحنه شوم و مثل گذشته، هدایت جریان اصلى انقلاب را در دست بگیرم. گفتم که قبلاً باید رهبرى سیاست‌ کار را مشخص‌ کنند و بدون آن ثمربخش نیست. خواستند که به مشهد بروم و با فرصت کافى با ایشان مذاکره کنم. گفتم، معمولاً رهبرى مى‌گویند وضع خوب است و نگرانى ندارد و همین امروز هم در سخنرانى خود گفته‌اند.

آقاى [حسین] محلوجى، [وزیر سابق معادن و فلزات] آمد. از نشریه ارزش‌ها و روزنامه کیهان شکایت‌ کرد که خبر کذبی علیه او به نقل از دیوان محاسبات نوشته‌اند که دیوان تکذیب‌ کرده است. شب در دفترم ماندم.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۸ مرداد، ۱۴۰۰ ۱۱:۲۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *