اختلاف شدید بر سر گنجاندن کلمه اسلامی در نام حزب مشارکت/ فشار بر خاتمی به دلیل قتل محمدمختاری و جعفر پوینده

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۹ آذر ۱۳۷۷

در منزل بودم. بیشتر وقت به مطالعه بولتن‌ها گذشت که در ایام مسافرت جمع شده بود. حسن‌آقا خمینى آمد. وضع درس‌خواندن خود و حوزه [علمیه قم] را گفت و از نکات منفى نشست رییس‌جمهور با دانشجویان در دانشگاه شریف و تأثیر سوء آن بر مسلمانان متعهد و بروز اختلافات در داخل جریان چپ علیه سازندگى در دوران من، براى توجیه عدم توفیق دولت آقاى [سیدمحمد] خاتمى در مسایل اقتصادى و از این رهگذر، بروز اختلاف بین کارگزاران و چپ‌ها و براى جلوگیرى از این وضع، توصیه داشت.

از قول آقاى نجفقلى حبیبى نقل کرد و خبر داد که در اعضاى حزب جدیدالتأسیس مشارکت مردمى، اختلاف شدیدى بر سر ذکر کلمه اسلامى در اسم جبهه بوده و در میان 70 نفر حاضر در جلسه، فقط 14 نفر، رأى به اضافه کردن اسلام داده‌اند که در اثر تهدید به خروج این عده از حزب، دیگران بالاجبار پذیرفته‌اند. پیش‌بینى مى‌کرد، این اختلاف جدى، باعث تفرقه جدیدى شود.

در گزارش‌ها، بازتاب منفى پیدا شدن جسد آقای [محمد] مختارى و شبهه قتل او، توسط گروه‌هاى افراطى اسلامى وسیع است و شروع شایعه گم شدن فردى دیگر به نام آقای [محمدجعفر] پوینده، [مترجم و جامعه‌شناس]. این حوادث، فشارهاى زیادى بر آقاى خاتمى دارد و به عنوان دلیل ضعف و فقدان قدرت و تصمیم دولت به حساب مى‌آورند.

در اخبار جهانى، تصویب کمیته قضایى کنگره آمریکا، در مورد طرح چهار مورد خلاف رییس‌جمهور آمریکا براى بحث در پارلمان، مسأله مهمى است که ممکن است به سقوط رییس‌جمهور منتهى شود و خبر دیگر، جلوگیرى دولت عراق از بازرسى مرکز حزب بعث توسط بازرسان سازمان ملل و به دنبال آن، تهدید به اقدام نظامى توسط وزیر امورخارجه آمریکا است.

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲۰ آذر، ۱۴۰۰ ۳:۴۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *