ماجرای افشای حسابهای شخصی قوه قضائیه در سال 77/ سردرگمی شورای عالی امنیت ملی در مساله افغانستان

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 24 مرداد 1377

اولین کاروان زایران کربلا، بعد از سال‌ها محرومیت از زیارت، امروز با مراسمى از مرز خسروى عبورکرد، ولى محدود به خانواده‌هاى ایثارگر است. اضطراب شدیدى سفارتخانه‌هاى آمریکا در سراسر دنیا را گرفته و مرتبا اخطار انفجار دریافت مى‌کنند و محل را ترک مى‌کنند. جنگ روانى شدیدى است و در حال آماده باش کامل هستند. فعلاً در سوییس، آرژانتین، آلبانى و… .
آقای [غلامرضا] آقازاده آمد. گزارشى از وضع طرح‌هاى انرژى هسته‌اى داد و گفت، با اینکه آقاى خاتمى به سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی دستور داده، هنوز اقدامى در تأمین اعتبار نکرده‌اند؛ خواست که به آنها تذکر بدهم. به آقاى خاتمى‌گفته است که از طرح ساماندهى اقتصادی، چیزى عاید نمى‌شود و مردم دو سه ماه دیگر از دولت مأیوس و طلبکار مى‌شوند. از خطبه جمعه اخیر تشکر کرد که راه درست را براى دولت و مردم مشخص‌کردم و تأکید کرد، راهى جز برگشتن به فضاى سازندگى نمى‌بیند.
آقاى [حسین] محلوجى، [وزیر سابق معادن و فلزات] آمد و با طرح مشکلات سیاسى و اقتصادى کشور، از خطرهاى درکمین اظهار نگرانى کرد و از بى‌برنامگى دولت و نهاد رهبرى و سرد شدن نیروهاى مدیر و مؤثر گفت و از توطئه علیه خودش، از سوى قوه قضاییه و دفتر رهبرى، ابراز نگرانى نمود.
آقاى [محمدحسن] تولایى، معاون وزیر دفاع آمد. از حمایت‌ها و هدایت‌‌هاى گذشته من از صنایع دفاعى کشور تجلیل کرد و گفت، کشور هنوز از آنها ارتزاق مى‌کند. گزارشى از پیشرفت کار ساخت هواپیماى مسافربرى با اوکراین و طرح هواپیماى بزرگتر با روسیه و اوکراین و تکمیل موتور حساس هواپیماهاى بدون سرنشین با قدرت 35 اسب بخار و ساخت هلى‌کوپترهاى کبرى و 205 و موتور موشک کروز داد و از کمى اعتبارات، اظهار نگرانى کرد.
عصر، مصاحبه‌اى با نشریه «گفت‌وگو» درباره ریشه‌هاى انقلاب و نقش مذهب و مذهبى‌ها داشتم که ناتمام ماند؛ از مسأله انجمن‌هاى ایالتى و ولایتى و انقلاب سفید شاه گفتم. دکتر [هادی] منافى آمد. گزارشى از رونق استفاده از هیپنوتیزم در پزشکى و بى‌هوشى‌هاى جراحى داد. خود و چند پزشک دیگر استفاده مى‌کنند و کلاس آموزش گذاشته‌اند. گفت نقش زیادى در صرفه‌جویى در مصرف دارو دارد و نمونه‌هاى مشخصى را ذکر کرد. هیپنوتیزم را از آقاى بیات، بازنشسته نظامى یاد گرفته است. چند سال پیش، او براى ما نمایش‌هاى جالبى داد. از درگیرى‌های جریان‌هاى خودى و سوءاستفاده جریان‌هاى بیگانه، اظهارتأسف‌ کرد و گفت، ضدانقلاب، پُررو و گستاخ شده، به‌خصوص در بیمارستان‌ها.

شب، سران سه قوه در دفتر من جلسه داشتند. آقای ناطق [نوری، رییس مجلس]، به خاطر درد کمر نیامد. مسأله افشاگرى علیه آقاى [علی] رازینى، رییس دادگسترى تهران مطرح شد. روزنامه توس، امروز نامه آقاى [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی] به رییس‌جمهور را منتشر کرده که با اجازه رهبرى 20 میلیارد ریال از سپرده‌هاى مردم در دادگسترى را به حساب شخصى خود ریخته که براى کمک به معیشت قضات استفاده کند و در جاهاى دیگر هم خارج از محدوده مجوز، مصرف کرده است. آقاى یزدى، [رییس قوه قضاییه] ناراحت بود و گفت، اول بار فائزه در روزنامه زن، به طور مبهم نوشته؛ قرار است کمیته‌اى رسیدگى کنند. در مقابل مسأله شهردارى، پاتک سختى به قوه قضاییه زده‌اند و به خصوص آقاى رازینى.
درباره افغانستان بحث کردیم. شوراى عالى امنیت [ملی] سردرگم است و طرحى ندارد. راهنمایى‌هایی براساس تجربه جنگ کردم. آقاى خاتمى، براى اجلاس غیرمتعهدها عازم سفر به آفریقاى جنوبى است و نیز به نیویورک براى [مجمع عمومی] سازمان‌ملل و درباره ملاقات با ایرانى‌ها مشورت کرد.
شب در دفترم ماندم. در گزارش‌هاى جهانى، انفجار مهیبى در ایرلند شمالى و مرگ 28 نفر و زخمى شدن 280 نفر مورد توجه است. انفجارات ایرلند، از سى سال قبل بى‌سابقه است. معمولا بمب‌گذارها در گذشته، قبل از انفجار، براى جلوگیرى از تلفات، پلیس را مطلع مى‌کرده‌اند. این بار هم کرده‌اند، ولى اشتباه پیش آمده و برعکس مردم را در محل انفجار جمع کرده‌اند. اکثر تلویزیون‌هاى ماهواره‌اى، در صدر اخبارشان مطرح مى‌کنند؛ بعد از انفجارهاى کنیا و تانزانیا مهم است.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۵ مرداد، ۱۴۰۰ ۵:۴۹ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

One thought on “ماجرای افشای حسابهای شخصی قوه قضائیه در سال 77/ سردرگمی شورای عالی امنیت ملی در مساله افغانستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *