اجازه مشروط رهبری برای آمادگی نظامی و اقدام برای تصرف هرات

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 23 مرداد 1377

در گزارش‌ها، محکومیت اقدام طالبان در ربودن کادر سیاسى ایران در مزارشریف، توسط شوراى امنیت سازمان ملل قابل توجه است؛ گرچه طالبان منکرند و پاکستانى‌ها هم مى‌گویند، اینها به بامیان رفته‌اند. به هرحال این مسأله مى‌تواند نقطه انفجارى باشد؛ ایران نمى‌تواند از این مسأله به آسانى بگذرد.
شوراى امنیت، انفجار سفارتخانه‌هاى آمریکا را هم محکوم کرده است. تعداد کشته‌شدگان آنها از 250 نفر گذشته و در آمریکا، امروز با رسیدن جنازه‌ها، آقای [بیل] کلینتون، [رییس‌جمهور] و خانم [مادلین] آلبرایت، [وزیرامور خارجه]، صحبت‌کردند و بر ادامه سیاست فعلى و عدم عقب نشینى تأکید کردند. بمباران مکرر بامیان و منطقه شیعه‌نشین افغانستان توسط طالبان، حکایت از یک درگیرى جدید دارد که ایران در آن بدون اقدام نخواهد ماند.
سقوط ارزش سهام بورس روسیه از دیروز، نشانى از سرایت بحران شرق به سایر نقاط جهان تلقى شده. در ایران هم چند هفته‌اى است که شاخص بورس، سیر نزولى دارد، ولى هنوز سروصدایى در نیامده است.
پیش از ظهر، براى خطبه‌هاى جمعه مطالعه ‌کردم. نمازجمعه را در دانشگاه تهران اقامه نمودم. خطبه اول را در اعجاز قرآن از نظر علمى و خطبه دوم را درباره آزادگان و حوادث افغانستان و اهمیت سازندگى و انفجارهاى آفریقا ایراد کردم.
پس از نمازجمعه، آقاى [علاءالدین] بروجردى، [نماینده ویژه ایران در امور افغانستان] به منزل آمد و گزارش وضع افغانستان و جلسه با سران جبهه متحد، براى تعیین نحوه ادامه کار و اجازه رهبرى براى آمادگى نظامى و نیز اقدام به تصرف هرات، در صورت وجود جریانى از خود افغانى‌ها، براى تحویل‌گرفتن و حفظ میراث را داد و از انتقاداتى که در رسانه‌ها از ایشان مى‌شود، گله داشت و گفت، [آقای سیدکمال خرازی]، وزیر امورخارجه، نامه‌اى به رهبرى نوشته و با دخالت نظامى مخالفت کرده و نظر وزارت امورخارجه، این است که کم‌کم با طالبان بسازیم. گفت، سردار ناصر، فرمانده قرارگاه انصار، جزو اسرا در افغانستان است و لابد شناخته خواهد شد؛ گرچه پاسپورت او نام دیگرى است.
پس از نمازجمعه، راهپیمایى به سوى سفارت پاکستان شد. وزارت امورخارجه مخالفت داشت. از من پرسیدند، گفتم مانعى ندارد. ظهر، بستگان میهمانمان بودند و بعد از ظهر به استراحت و مطالعه گذشت.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۲۴ مرداد، ۱۴۰۰ ۹:۰۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *