واکنش هاشمی رفسنجانی به ردصلاحیت مهدی بازرگان

در روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی مربوط به تاریخ دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۶۴ به ردصلاحیت مهندس بازرگان توسط شورای نگهبان از انتخابات ریاست جمهوری اشاره شده است. در خاطره این روز می خوانیم:
تا ساعت هشت صبح کار کردم. آقای دکتر [عباس] شیبانی آمد و از مخالفت دکتر [محمدرضا] راه چمنی [نایب رئیس کمیسیون بهداری مجلس] با لایحه تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شکایت کرد. آقایان بهزاد نبوی، [محسن] نوربخش، [اسدالله] بیات، [محمد] اصغری، [محمد] سلامتی و [محمدعلی] نجفی آمدند و برای انتشار روزنامه صبح آزادگان و دادن امتیاز به آقای [ابوالقاسم] سرحدی زاده استمداد کردند.
گروهی از نمایندگان آمدند و از شایعات مربوط به عدم معرفی آقای موسوی به عنوان نخست‏وزیر در آینده و احتمال معرفی افرادی از خط دیگر اظهار نگرانی کردند. [آقایان صمدی مصطفوی، تاج‏گردون و کنعانی] سفرایمان در اتریش، هلند، اسپانیا و برزیل آمدند و گزارشهایی از وضع کشورهای محل مامور یتشان و سطح ارتباطات ما با آنها دادند. مجموعاً به نظر می‏رسد اوضاع روابط بین‏المللی کشور رو به بهبودی است.
آقای [مصطفی] قادری آمد و گزارشی از وضع جبهه در کردستان و کردهای داخل عراق داد و کمک خواست. آقای [سیدرضا] زواره‏ای آمد و از طرف دوستان خودشان به من پیشنهاد پذیرش سمت نخست‏وزیری را کرد و من قاطعانه رد کردم. قبلاً هم آقای [حبیب‏الله] عسگراولادی پیشنهاد را مطرح کرده بودند.
عصر در جلسه شورای مرکزی روحانیت مبارز تهران شرکت کردم. تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود. قرار شد بیشتر روی اصل شرکت مردم در انتخابات صحبت کنیم. چون که آقای خامنه‏ای شخصاً احتیاج به تبلیغ ندارند و رقیبی هم نیست. شورای نگهبان همه نامزدها به جز سه نفر آقایان خامنه‏ای، [حبیب‏الله] عسگراولادی و محمود کاشانی را رد [صلاحیت] کرده است. حذف مهندس [مهدی] بازرگان بی مسأله نخواهد بود.

منبع: خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۴، امید و دلواپسی، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 7 مرداد

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲۲ دی، ۱۳۹۷ ۴:۲۴ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *