موافقت رهبری با تشکیل حزب بزرگ، داراى سیاست و سازنده افکار عمومى

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 17 آبان 1377

آقاى [اسحاق] جهانگیرى، [وزیر معادن و فلزات] آمد. گزارش وضع صنایع وزارت معادن و فلزات را داد. در فولاد نزدیک 15 درصد اُفت تولید و اُفت صادرات و ارزان‌شدن قیمت‌هاى جهانى داشته‌اند، ولى در مس و آلومینیوم، وضع تولید خوب است. فولاد آلیاژى یزد، به زودى فعال مى‌شود و با ممنوع کردن واردات فلزات از شمال، قیمت محصولات فولاد در داخل بالا رفته است.

گفت، آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، گاهى صحبت از کناره‌گیرى مى‌کند و از ستاد اقتصادی اش هم گله دارد و زود عصبانى مى‌شود. در مورد انتخابات شوراها گفت، [حزب] کارگزاران [سازندگی]، در سطح مراکز استان فعال خواهند بود و مجمع روحانیون مبارز، در انتخابات مجلس خبرگان، از کارگزاران گله‌مند شدند.

آقاى [عباس] محتاج، فرمانده نداجا [= نیروی دریایی ارتش] آمد. درخواست کرد که در مراسم روز نیروى دریایى شرکت کنم و از وجود سازمان‌هاى مکرر و موازى در ارتش و سپاه و هرز رفتن نیروها و فاصله زیاد بین فرماندهى‌کل با نیروهاى در صف، با وجود مراکز تصمیم‌گیرى متعدد میانه، انتقاد داشت و آن را مایه کم‌بازدهى نیروها مى‌داند و از کم شدن بودجه نیروها و مشکلات ناشى از آن و توقف توسعه و بازسازى نگران است. راجع به عبور کشتى‌هاى حامل نفت قاچاق عراقى از آب‌هاى ایران که باعث تبلیغات منفى آمریکایى‌ها علیه ایران شده، چاره‌جویى کرد و گفت، در این هفته 15 فروند را توقیف کرده‌ایم. گویا از هر تُن، بابت حق ترانزیت دبیرخانه شوراى عالی امنیت ملى 35 دلار و پانزده دلار هم هزینه‌هاى دیگر می گیرند. وضع زیردریایى‌ها و پایگاه چابهار و موشک‌های سی- 802 را توضیح داد.

عصر آقاى [مهدی] صفری، سفیرمان در روسیه آمد. از آمادگى روس‌ها، براى همکارى بیشتر و ضعف عملکرد ما در جذب تکنولوژیهاى حساس گفت و از تنگ‌نظرى دفتر رییس‌جمهور و وزارت امورخارجه گلایه داشت و گفت، رییس مجلس روسیه در مراجعت از ایران، در مورد ملاقات با من، اظهار رضایت کرده و گفت، منتظر سفر من به روسیه‌اند و با وضع و نیازهای روس‌ها، مى‌توانیم کالاهاى زیادى به آنجا صادر کنیم، ولی از این امکان استفاده نمى‌شود.

آقایان [سیدرضا نیرى]، [محمدحسن] طریقت [منفرد] و حسینى از کمیته امداد امام آمدند. گزارش کار دادند؛ حدود 200 میلیارد تومان، بودجه دولتى و 40 میلیارد تومان، کمک مردمى دارند. گفتند، با اجراى سیستم ارجاع -رجوع به پزشک عمومى، در صورت تأیید او، رجوع به پزشک متخصص که در کشورهاى پیشرفته مرسوم است- هزینه بیمه افراد تحت پوشش را پایین‎ آورده‌اند. حدود پنج میلیون نفر، تحت پوشش بیمه کمیته امداد دارند و هزینه‌هاى بالاسرى آنها، نسبت به بیمه دولتى، خیلى کمتر است. گفتند، مشکل فروش فرش‌هاى [دستباف] کمیته را دارند و بخشى از اعتبارات‌شان را دولت نداده و به خاطر ارتقا و جهش اعتبارات‌شان در دوران ریاست‌جمهورى من، تشکر کردند.

شب میهمان رهبرى بودم. درباره انتخابات شوراها مذاکره کردیم. از دو جهت مایه نگرانى است: 1- اختلافات دوران انتخابات 2- احتمال به وجود آمدن مصوبات مزاحم امور اجرایى. درباره سفر فرداى من به خوزستان و نیز احتمال حمله آمریکا به عراق، بحث شد؛ احتمال حمله کم هست. ایشان از حذف [آلفونس] داماتو و [نیوت] گینگریج، با انتخابات آمریکا، اظهار خوشحالى کردند؛ این دو نفر مخالف ایران‌اند. در مورد حزب صحبت شد، ایشان گفتند، با تشکیل حزب بزرگ، داراى سیاست و سازنده افکار عمومى، موافقت دارند و به آقاى دکتر [حسن] روحانى هم گفته‌اند که خوب است، شرکت در حزب استقلال را بپذیرد.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱۹ آبان، ۱۴۰۰ ۸:۲۲ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *