پیشنهاد ابراهیم امینی به رهبری برای حل مساله آیت الله منتظری: به مردم واگذار کنید.

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۷ مهر ۱۳۷۷

آقاى [مرتضی] الویرى، [دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی] آمد. گزارشى از اوضاع مناطق آزاد داد و از کم‌رنگ شدن انتخابات مجلس خبرگان، با حذف رقبا و از وضع بد اقتصادى گفت.

آقایان [حسام‌الدین] آشنا و [امیر] تهرانى از وزارت اطلاعات آمدند.گفتند، آقاى [ابراهیم] امینى از سوى جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]، به رهبرى پیشنهاد داده‌ که مسأله آقاى منتظرى را به جامعه واگذار کنند و ایشان گفته، جامعه [مدرسین] بنویسد و بعدا جامعه به آقاى امینى اعتراض‌ کرده که چرا پیشنهاد تصویب نشده، برده است. گزارشى از بازجویى مدیران [روزنامه] توس دادند. راجع به [انتخابات مجلس] خبرگان، گفتند که جناح موسوم به چپ، هنوز به جمع‌بندى نرسیده‌اند. در مورد محاکمه فائزه گفتند، شاکیان با این‌ کار، روزنامه زن را تقویت و محبوب‌تر کردند و چون حرف حسابى ندارند، خودشان را سبک کرده‌اند و دفاع فائزه، قوى بوده است.

آقاى [عباسعلی] وکیلى، [رییس ستاد رسیدگی به امور آزادگان] آمد. گزارش وضع ستاد آزادگان را داد و از آقاى [علی‌اکبر] ابوترابى، [نماینده ولی‌فقیه در امور آزادگان]، شکایت داشت و براى نحوه اداره زندانیان دوران مبارزه که اخیرا با تصویب مجلس،آزاده به حساب آمده‌اند، مشورت‌ کرد.

ظهر فائزه آمد و گزارش مذاکرات و دادگاهش را داد. از دفاع خود راضى است و اسناد خوبى جمع کرده؛ روحیه‌اش را تقویت‌ کردم و تذکراتى دادم. ناراحتى خودم را اظهار نکردم‌ که احساس ضعف نکند. عصر آقاى [اسحاق] جهانگیرى، [وزیر معادن و فلزات] آمد و خواست که کمک کنم، آقایان [عبدالله] نورى، [عباسعلی] روحانى اصفهانى و [سیدمحمد موسوی] خویینى‌ها را براى انتخابات بپذیرند و از ضرر کردن شاکیان از فائزه و تقویت روزنامه زن گفت؛ ضمن تأکید بر بى‌ادبى‌ آنها.

عقد ازدواج برادر آقاى [حسن] تهرانی، از کارکنان دفتر را بستم. [آقای حبیب‌الله بی‌طرف]، وزیر نیرو و معاونانش آمدند گزارش وضع ساخت سدها و آب و فاضلاب شهرها و تولید و توزیع برق را دادند؛ تا آنجا که متکى به درآمدهاى داخلى شرکت‌ها هستند، مشکل‌شان کم است، مثل برق و فاضلاب، ولى سدها که متکى به اعتبارات دولتى هستند، مشکل دارند و راکدند.

اخوى محمد، [رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی] آمد. عازم نوق است. در مورد کارگزاران سازندگى و بحث چگونگى شرکت در انتخابات [خبرگان] گفت و گفت، بیت امام درخواست دارند که من ریاست شوراى عالى مراسم براى سیاست‌گذارى را بپذیرم. گفتم، بهتر است به رییس‌جمهور واگذار شود که امکانات را در اختیار دارد. پیام کارگزاران را آورد، براى کمک به رفع مشکل [عدم صلاحیت] بعضى از نامزدهاى مجمع روحانیون مبارز.

تا ساعت هشت و نیم شب،کارها را انجام دادم و به خانه آمدم. در اخبار جهانى، تحرکات مخالفان دولت مالزى در ارتباط با عزل آقاى انور ابراهیم، [معاون نخست‌وزیر]، مورد توجه است.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۸ مهر، ۱۴۰۰ ۸:۴۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *