روایت ابومحمد وکیلی از تلاش امام موسی صدر برای برقراری روابط ایران و مصر

دکتر ابومحمد وکیلی، رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر و از دوستان خانوادگی امام موسی صدر بود. وی در گفت وگو با گروه تاریخ شفاهی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، خاطراتی از امام موسی صدر درباره دیدار با جمال عبد الناصر بیان کرده؛ درواقع او در دهه ۴۰ شمسی که دوران مأموریت خود را در مصر می‌گذراند بارها با امام صدر دیدار و گفت وگو داشته است.
در دهه ۴۰ شمسی من دوران مأموریت خود را در مصر می‌گذراندم در‌‌‌ همان سال‌ها امام موسی صدر برای شرکت در جلسات مجمع البحوث الاسلامیه به مصر می‌آمدند و معمولاً دیداری هم با جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور وقت مصر، داشتند.
در یکی از سفر‌ها از ایشان خواستم تا دربارۀ تجدید رابطه ایران و مصر گفت‌و‌گویی با عبدالناصر داشته باشند چون روابط دو طرف در جریان جنگ‌های اعراب و اسرائیل قطع شده بود و دو طرف تمایلی نداشتند که در این زمینه پیش قدم شوند. ایشان هم پذیرفت و پس از دیدار، به من اطلاع داد که صحبت صورت گرفت و عبدالناصر برای برقراری ارتباط آمادگی کامل دارد. بلافاصله، این خبر را به اطلاع تهران رساندم و کارهای مربوط به برقراری ارتباط و بازگشایی سفارت انجام شد.
آن روزها من شرایط جامعه مصر و نخبگان سیاسی و فرهنگی و مذهبی مصر را از نزدیک می‌دیدم و می‌دانستم که علاقه برای داشتن ارتباط با ایران زیاد است، اما باید کسی در این زمینه پیش‌قدم می‌شد و باب گفت‌وگو را باز می‌کرد که از عهده کار برآید من از امام موسی صدر این را خواستم و ایشان هم اقدام کردند و رابطه برقرار شد و البته خود امام موسی صدر هم رابطه ایران و مصر را در آن موقعیت برای دوکشور و منطقه مفید می دانستند.
یادم هست یکی از چیزهایی که آقای صدر از قول ناصر برای من تعریف کرد این بود که عبدالناصر درباره وابستگی دولت خود به شوروی گفته بود: «بدون پشتیبانی یکی از دو کشور بزرگ آمریکا و شوروی نمی شود جنگ‌های امروزی را اداره کرد. تعداد تانکی که در جنگ شش روزه در صحرای سینا از بین رفت را کارخانه‌های فرانسه و انگلستان نمی‌توانند به سرعت بسازند.»
یعنی عبدالناصر خواسته بود این انتقاد را پاسخ بدهد که چرا با روسیه قرارداد بسته و مستشاران آنها آمدند و تعدادشان هم زیاد است و سلاح‌هایی فرستادند. او می خواست بگوید من موافق کمونیسم و مارکسیسم نیستم بلکه هدف من تقویت بنیه دفاعی برای مقابله با متجاوزان است و شاید این نقدی بوده که از سوی آقای صدر مطرح شده بود.
نویسنده: حمید قزوینی
منبع: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۸ تیر، ۱۳۹۵ ۱۰:۱۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *