وقتی برای طرفداران خاتمی این تصور ایجاد شد که مجریان انتخابات تصمیم به بیرون آوردن نام ناطق نوری از صندوق آرا را دارند؛ ماجرای دو ملاقات مهم خاتمی و موسوی خوئینی ها با رهبر انقلاب.

مجموعه اقداماتی [که در حمایت از ناطق نوری انجام شد] و حمایت رسمی آیت‌الله امامی کاشانی از فقهای شورای نگهبان که باید بی‌طرف باشد از آقای ناطق نوری این نتیجه را به دست می‌داد که مجریان و ناظرین به هر قیمتی شده تصمیم به بیرون آوردن نام رقیب آقای خاتمی یعنی آقای ناطق نوری از صندوق آرا را دارند و این اقدام را مطابق شرع دانسته و خلاف آن را خلاف شرع می‌دانند.
جهت خنثی کردن اقدامات فوق، آقای خاتمی به طور جداگانه و آقایان کروبی و موسوی خوئینی‌ها مشترکا ملاقات‌هایی با آیت‌الله خامنه‌ای ترتیب می‌دهند. آقای خاتمی در ملاقات ابراز کرده بود که هر زمان نظر شما بر فرد دیگر تعلق گیرد بنده بلافاصله استعفا می‌دهم و از نامزد مورد نظر شما حمایت می‌کنم. آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ گفته بودند: «به شما و خانواده شما از ۳۸ سال پیش ارادت داشته‌ام.» سفر آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی (پدر آقای خاتمی) در ۳۸ سال پیش را به مشهد تعریف کرده و گفته بودند «من در آن سال بلیت خریده بودم که به قم بروم ولی شنیدم آیت‌الله خاتمی به مشهد آمدند. به دیدن ایشان رفتم و آن‌قدر به ایشان علاقه‌مند شدم که تصمیم گرفتم تا ایشان در مشهد هستند سفر خودم را به قم به تاخیر بیندازم و این در حالی بود که وضع مالی من بد بود و پول بلیت بسیار برایم مهم بود ولی به دلیل علاقه شدید به پدر شما در مشهد ماندم؛ بنابراین شما با جدیت به کارتان ادامه دهید و بدانید که من از کسی حمایت نمی‌کنم.» (آقای خاتمی از ملاقات با آیت‌الله خامنه‌ای که برمی‌گشت این را تعریف کرد، یعنی مصاحبه نکرد.)؛ پس از این ملاقات و خشنودی آقای خاتمی، در ستاد انتخاباتی ایشان شور و حال زائدالوصفی ایجاد شد و شیرینی مفصلی توزیع گردید. همچنان که گفتم در ستاد انتخاباتی که هنوز شکل چندانی نگرفته بود، نشانه‌هایی از یاس و نومیدی شکل می‌گرفت؛ چون در ستاد برای افرادی یواش‌یواش این تفکر جای می‌افتاد که ما بی‌خودی داریم فعالیت می‌کنیم، چون طوری تبلیغ شده بود که باید فرد دیگری به جز آقای خاتمی رئیس‌جمهور بشود؛ اما پس از ملاقاتی که ایشان با رهبری انجام داد با شور و شادی برگشت و این شور و شادی به ستاد انتخاباتی ایشان منتقل و دوباره حرکت نوینی ایجاد شد.
ملاقات آقایان کروبی و موسوی خوئینی‌ها با آیت‌الله خامنه‌ای نیز در همین زمان انجام شد. در این ملاقات آیت‌الله خامنه‌ای مطالبی می‌گویند و تأکید می‌کنند که پخش نشود و مطالبی هم می‌گویند که تاکید بر پخش آن‌ها می‌کنند. در این ملاقات قرار می‌شود که مطالب قابل پخش توسط آقای حجازی که از اعضای دفتر ایشان است و آقای موسوی خوئینی‌ها آماده شود و به صورت افواهی و کپی در اختیار جامعه قرار گیرد. آقای موسوی خوئینی‌ها می‌گفت: «متن زیر با توافق تهیه شد و توسط من (آقای موسوی خوئینی‌ها) برای ستاد آقای خاتمی ارسال شد تا به همه شهرستان‌ها منعکس شود.» در این متن خلاصه مطالب آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح آمده بود (پس این چیزی که من الان می‌خوانم جملاتی است که آیت‌الله خامنه‌ای به آقایان کروبی و موسوی خوئینی‌ها گفته بودند و دستور داده بودند که این پخش بشود): «آنچه تکلیف است این است که آنچه را شما راجع به نامزدی اصلح بینکم و بین‌الله به آن رسیده‌اید به طور جدی دنبال کنید. هیچ ناامنی هم وجود ندارد، زیرا این حرف‌ها اهانت به من است. اهانت به نظام و دولت است و من به آقای خاتمی هم گفته‌ام: هر کس به شما هتک کند، من با آن‌ها برخورد خواهم کرد. بگویید ما از فلانی هیچ اشاره‌ای نسبت به کسی نفهمیدیم. من شور و شوق می‌خواهم باشد. من اعلام نظر نمی‌کنم و هیچ یک از خواص از مسئولین و ائمه جمعه که نزد من آمده‌اند و اصرار کرده‌اند اسم کسی را نبرده‌ام.»
این متنی بود که در واقع بعد از ملاقات آقایان کروبی و موسوی خوئینی با آیت‌الله خامنه‌ای آماده پخش شد (این متن هم برای ستاد آقای خاتمی ارسال شد و این در سطح کشور به تمام ستادهای شهرستان‌ها منعکس شد).

راوی: سید محمد صدر، دیپلمات دوره اصلاحات

منبع: تاریخ ایرانی

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۷ اردیبهشت، ۱۳۹۶ ۹:۱۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

One thought on “وقتی برای طرفداران خاتمی این تصور ایجاد شد که مجریان انتخابات تصمیم به بیرون آوردن نام ناطق نوری از صندوق آرا را دارند؛ ماجرای دو ملاقات مهم خاتمی و موسوی خوئینی ها با رهبر انقلاب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *