برنامه شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان برای ترکیب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم!

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی حسین کمالی عضو شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان با روزنامه فرهیختگان است:

ما در شورای عالی سیاستگذاری به این نتیجه رسیدیم که برای بحث انتخابات نباید تک‌گزینه وارد میدان شویم. اگر اتفاقی رخ دهد همانند آقای هاشمی‌رفسنجانی که ردصلاحیت شدند، اگر آقای روحانی را رد صلاحیت می‌کردند در صحنه گزینه‌ای نداشتیم و مجبور می‌شدیم به افراد جناح راست رای دهیم.
بنابراین پیشنهاد کردیم تک‌گزینه وارد نشویم. در دو مرحله با آقای روحانی مذاکره کردیم. در مرحله اول پیشنهاد کردیم ایشان تمایل نداشت این پیشنهاد را بپذیرد. در مرحله دوم که من و مرعشی و موسوی‌لاری با ایشان صحبت کردیم، به ایشان پیشنهاد دادیم یا بیطرف یا جهانگیری یا ملک‌زاده وزیر سابق بهداشت را در کنار شما کاندیدا کنیم. گوینده این مطلب نیز بنده بودم.

پیشنهاد شورای عالی سیاستگذاری بود؟

بله. پیشنهاد کارگروهی بود که مامور این کار شده بود. موسوی‌لاری و مرعشی و من از سوی شورای عالی سیاستگذاری مامور مذاکره با روحانی بودیم. ایشان ابتدا قدری دلایل بیشتری برای پذیرفتن این مطلب می‌خواستند. قدری هم بخش‌های دیگر به ایشان ابراز نگرانی کردند مخصوصا کسانی که به‌عنوان اتاق فکر ایشان عمل می‌کردند به ایشان توصیه کردند این پیشنهاد را نپذیرند.

اتاق فکر یعنی حزب اعتدال؟

اسم نبریم و در این حد بسنده کنیم. پیشنهاد کردند که این مساله را روحانی نپذیرد. گفتند چیز خوبی نیست ولی بالاخره ایشان قانع شدند و به ما گفتند شما به جهانگیری و نوبخت بگویید ثبت‌نام کنند. به جهانگیری گفتیم. برای نوبخت نتوانستیم وقت را تنظیم کنیم و این شد که جهانگیری و روحانی جلسه گذاشتند و در آخرین دقایق جهانگیری ثبت‌نام کرد.

شورای عالی سیاستگذاری بین جهانگیری و نوبخت تمایل بیشتری به جهانگیری داشتند. درست است؟

پیشنهاد روحانی بود. روحانی گفت یا جهانگیری یا نوبخت ثبت‌نام کنند که بعد ما صحبت کردیم و جهانگیری با روحانی جلسه برگزار کردند و به این تصمیم رسیدند و انتخابات هم برگزار شد. همان موقع هم به روحانی گفته شد که کاندیدای دوم ما برای این است که مشکل خاصی ایجاد نشود و این‌طور نبود که کاندیدای اصلاح‌طلبان بخواهد رودرروی ایشان قرار گیرد بنابراین این‌گونه نبود که جهانگیری کاندیدای اصلاح‌طلبان و آقای روحانی هم کاندیدای جریان میانه است پس اصلاح‌طلبان کاندیدای خود را رها کرده و به سمت نامزد جریان میانه رفته‌اند.
از ابتدا شورای عالی سیاستگذاری تصمیم بر این گرفت که برای جلوگیری از ایجاد مشکل تک‌گزینه‌ای وارد میدان نشویم. نفر بعدی هم قرار نبود بماند. در حقیقت نفر اول و دوم کابینه روحانی آمده بودند تا از حیثیت و تمامیت کابینه خود دفاع کنند. هر دو در کنار هم قرار گرفتند و این کار را به خوبی انجام دادند. یعنی کار موفقی بود.

شما می‌گویید قرار نبود جهانگیری بماند. پس از نظری می‌توان گفت پوششی بود؟

از کلمه پوششی نمی‌توانید استفاده کنید.

بعد از اعلام صلاحیت‌ها جهانگیری کنار نرفت. در صورتی که نمی‌خواست بماند.

ایشان ایستاد تا از مواضع خود دفاع کند و دلیلی برای کنار رفتن نداشت. چرا باید کنار می‌رفت؟

شما گفتید قرار بود کنار برود؟

روز آخر کنار رفت. کاری که درست بود را انجام داد.

قرار بود در ارائه گزارش عملکرد به آقای روحانی کمک کند.

بله اما این درست نیست که چند نفر به یک نفر حمله کنند.

منبع: روزنامه فرهیختگان، شماره 2314، سه شنبه 1396/6/21

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۱ شهریور، ۱۳۹۶ ۹:۱۹ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *