بهترین بازارهای بروجرد

بروجرد شهر تاریخی و لر نشین ایران محسوب می‌شود و جزء ده شهر بزرگ ایران است. بنا‌های تاریخی و مراکز تجاری زیادی در این شهر یافت می‌شود که به سبب قدمت زیاد و معماری سنتی شهرت زیادی به دست آورده‌اند. بروجرد به سبب مرکزیتی که در استان لرستان دارد هرساله پذیرای اقوام متعدد و مختلف کوچرو است که برای تهیه مایحتاج خود به آن‌جا سفر می‌کنند. علاوه بر اقوام کوچرو افرادی که به ایرانگردی و صنایع دستی علاقه‌مندند و اکوتوریست را هم دوست دارند از شهرهای مختلف مثل تهران، اصفهان و… بلیط اتوبوس تهران بروجرد علی بابا یا اصفهان – بروجرد را می‌خرند و به این شهر سفر می‌کنند. در این مطلب قصد معرفی بازار بروجرد و صنوف مشغول در راسته‌های آن را داریم. شما می‌توانید بعد از سفر به بروجرد صنایع دستی این شهر و سوغات آن را برای خانواده خود هدیه ببرید.

معرفی مهم‌ترین بازار بروجرد

همان‌طور که گفه شد بروجرد یکی از شهرهای بزرگ و مرکزی استان لرستان است. پس طبق انتظار باید بازارهای بزرگی هم داشته باشد. بازار بزرگ بروجرد یکی از این بازار هاست که زبانزد تمام استان و شهرهای اطراف آن است. بازاری که به اصطلاح از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در آن یافت. حتما برای شما سوال پیش آمده که چند بازار در کنار هم با نام بازار بزرگ بروجرد معروف شده‌اند؟ یا چه صنوفی در این بازار مشغول به‌کار هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا صنایع و ویژگی‌های بازار بزرگ بروجرد را با هم بشناسیم.

بازار بزرگ بروجرد شامل سه بخش راسته بازار، بازار بزرگ و بازار قدیم است که همه در کنار هم قرار گرفته‌اند.

درباره مسیر اتوبوس های تهران سنندج بیشتر بخوانید.

راسته بازار

راسته بازار، قدیمی‌ترین بخش این مجموعه است که وسایل و صنایع قدیمی در آن‌ها ساخته و فروخته می‌شوند. از قدیم این بازار به راساً یعنی راستا معروف بوده و ایلیاتی‌ها از همین بازار برای جمع‌آوری وسایل مورد نیاز خود استفاده می‌کردند. از جمله صنایع و صنوف مشغول در این بازار می‌توان به نخ و ریسمان ریسی، گیوه بافی، مسگری و… اشاره کرد که عمدتا برای قبایل کوچرو، مناسب بوده‌اند.

برای خرید بلیط اتوبوس بروجرد تهران کلیک کنید.

بازار قدیم

بازار قدیم هم جزئی از راسته بازار بوده که بیشتر برای استفاده مردم شهر کاربردی بوده است. در این بازار سماورهای قدیمی ساخته می‌شود که معروف‌ترین سوغات بروجرد محسوب می‌شوند و به ورشو معروف هستند. ورشوها با ظرافت خاصی تولید می‌شنود و بسیار با ارزشند به شکلی که ورشوهای قدیمی و دست دوم هم خرید‌و‌فروش می‌شوند و اتفاقا خریدار زیادی هم دارند.

بازار بزرگ بروجرد

بازار بزرگ که نام آن بر دو بازار قدیم بروجرد هم سایه انداخته را می‌توان مدرن شده معماری بازار قدیم دانست. بروجردی‌ها هرچند که معماری اصیل طاق ‌و ‌چشمه‌ای را در گسترش بازار رعایت نکردند اما نقشه بازار و حتی مغازه و صنوف آن هنوز رنگ‌و‌بوی قدیمی و سنتی دارد. در بازار بزرگ بروجرد چندین پاساژ بزرگ نیز ساخته شده که در هرکدام صنوف خاصی مشغول به فعالیت هستند. اگر به بازار بروجرد سفر کردید هیچگاه خرید محصولات سنتی و سوغات زیبای آن‌جا را از دست ندهید. گلیم، جاجیم، گیوه، پوست دباغی شده، و… از جمله سوغات و صنایع دستی این بازار هستند. شیرینی بروجردی نیز در بازار رواج دارند. البته نه این‌که با شکلی خاص و فقط مخصوص بروجرد باشند، بلکه قنادان بروجرد در این‌کار تبهر خاصی دارند و الحق نقل و نبات با طعم‌ها دوست داشتنی تولید می‌کنند.

قسمت‌های دیگر بازار

در بازارهای قدیمی جز راهروهای متعدد و راسته‌های مختلف قسمت‌های دیگری را هم می‌ساختند. در بازار‌ها کاروانسرا، حمام عمومی و… را می‌ساختند که این بنا‌ها در بازار بروجرد هم ساخته شده است. البته بناهای بازار بروجرد دراثر گذشت سال‌ها و اتفاق‌های مخرب مثل انفجارهای زمان جنگ تخریب شد‌اند، اما کروانسرای حافظی یکی از بناهای ضمیمه بازار است که سالم مانده و مرمتگرها آن را مرمت کرده‌اند. این عمارت که هرروز بازدیدکنندگان زیادی دارد هنوز پابرجاست و شما می‌توانید در سفر به بروجرد از آن بازدید کنید.

راه‌های سفر به بروجرد

افرادی علاقه‌مند به صنایع دستی، طبیعت و ایلیاتی‌ها همیشه یکی از مقصد‌های گردشگریشان بروجرد و روستا‌های اطراف آن است. معمولا دامنه کوه‌ها و کوهستان‌های لرستان محل زندگی اقوام کوچنشین ایران است که زندگی بسیار دیدنی و زیبایی دارند. برای سفر به بروجرد اما، پیشنهاد ما به شما خرید بلیط اتوبوس برای گذر از راه است. متاسفانه با همه شایستگی‌های این شهر زیبا، هنوز فرودگاه و راه آهن برای آن‌جا ساخته نشده و تنها راه سفر به بروجرد از طریق جاده است. شما می‌توانید برای سفر بلیط اتوبوس تهران بروجرد یا از هر نقطه دیگری را تهیه کنید و از این طریق به آن‌جا بروید. همچینین می‌توانید با ماشین شخصی خود تا بروجرد رانندگی کنید. اما رانندگی با ماشین در جاده‌های ایران خطرات خود را دارد، پس بهتر است به راحتی از تهران یا هر شهر دیگری بلیط اتوبوس تهران بروجرد را بخرید و به دیار هنر و غیرت بروید.

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲۸ تیر، ۱۳۹۹ ۷:۳۰ ق.ظ

دسته بندی: تبلیغات در خاطره نگاری


برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *