ورق سیاه و ورق روغنی چه تفاوتی باهم دارند؟

ورق‌های فلزی در انواع مختلفی تولید می‌شوند، روش تولید، آلیاژ استفاده شده در آنها، ابعاد، ضخامت و روش عرضه از جمله مواردی هستند که این ورق‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کنند. ویژگی ورق‌هاست که کاربرد هرکدام از آنها را مشخص می‌کند. اگر بخواهیم لیستی از انواع ورق را به شما ارائه کنیم حدودا به 30 مورد خواهد رسید. در این مطلب قصد داریم به مقایسه کامل ورق سیاه و ورق روغنی بپردازیم، قیمت هرکدام از ورق‌ها را مقایسه کنیم و با کارایی هریک، آشنا شویم. با ما همراه باشید.

مقایسه ورق سیاه و ورق روغنی

برای اینکه به تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی پی ببریم، لازم است تعریفی از هرکدام داشته باشیم:

ورق سیاه چیست؟ ورق سیاه را از طریق روش نورد گرم Hot Rolling تولید می‌کنند. بدین صورت که برای تغییر شکل دادن به شمش، آن را از بین دو غلتک رد می‌کنند تا طول شمش افزایش پیدا کند و ضخامت آن کاهش یابد. ضخامت ورق در این روش به فاصله بین دو غلتک، بستگی دارد. برای تولید ورق سیاه باید به همه قسمت‌های فلز گرما داد. اگر گرما در همه قسمت‌های فلز یکسان نباشد، ورق مسطحی پس از عبور از غلتک‌ها نخواهیم داشت.

ورق روغنی چیست؟ روش تولید ورق روغنی، برخلاف ورق سیاه با روش نورد سرد  cold rollingتولید می‌شود. در این روش از حرارت استفاده نمی‌شود. پیش از فرآیند نورد سرد، عملیات اسیدشویی روی فلز انجام می‌شود. در مرحله نورد، مقاومت ورق تا حد زیادی، افزایش پیدا خواهد کرد، تا جایی که هیچ انعطافی ندارد! بدین منظور ورق را آنیل کاری می‌کنند. این عمل می‌تواند منجر به منعطف شدن ورق شود. در آنیل‌کاری ورق را به روغن آغشته می‌کنند تا در برابر رطوبت مقاومت بیشتری داشته باشد.

تفاوت قیمت ورق سیاه و ورق روغنی

تفاوت قیمت ورق سیاه و ورق روغنی با توضیحاتی که در بخش بالا دادیم، تا حدودی مشخص شد. با توجه به فرآیند پیچیده‌تر در تولید ورق روغنی، باید قیمت بالاتری برای آن در نظر بگیرند. اگر استعلام قیمت این ورق‌ها را گرفته باشید، متوجه خواهید شد که قیمت ورق روغنی تقریبا دو برابر قیمت ورق سیاه است.

به هر حال تجهیزات تولید ورق با روش نورد سرد، افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت. معمولا ورق سیاه را برای تبدیل به ورق‌های دیگر استفاده می‌کنند به همین دلیل سطح خشن و تیره رنگی دارد. اما ورق روغنی، از لحاظ ظاهری، ارزش بالاتری داشته و همین موضوع نیز می‌تواند از دلایل قیمت بالاتر این ورق باشد.

کاربرد ورق سیاه و ورق روغنی

کاربرد این ورق‌ها بسیار گسترده است. معمولا از ورق روغنی برای مواردی که ظاهر از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می‌شود و برای مواردی که دقت در ابعاد، مهم نیست ورق سیاه را انتخاب می‌کنند. در ادامه با کاربرد هرکدام از آنها به تفکیک آشنا خواهیم شد:

کاربرد ورق سیاه

  • برای ساخت بخش‌های مختلفی از ساختمان
  • برای ساخت سوله
  • برای ساخت کشتی و سایر سازه‌های دریایی
  • ساخت مخازن نفت و گاز و تانکر سازی
  • برای ساخت لوله‌های انتقال سیالات
  • ساخت انواع مبلمان
  • تولید برخی از تجهیزات کشاورزی
  • ساخت انواع لوازم خانگی مانند آبگرمکن، یخچال و …

کاربرد ورق روغنی

  • تولید برخی از قطعات خودرو
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت قفسه
  • ساخت تاسیسات الکترونیکی
  • ساخت پنل

جمع بندی

ورق سیاه به ورقی گفته می‌شود که توسط فرایند نورد گرم تولید گردد و ورق‌های تولید شده توسط فرایند نورد سرد در بازار به ورق روغنی معروف هستند. تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی موضوع مهمی است که شما خریداران محترم بایستی پیش از خرید و شروع یک پروژه از آن اطلاع کافی داشته باشید. تفاوت موجود بین نمودار قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی یکی از مهمترین تفاوت‌های این کالا است. در وحله اول، تفاوت این دو ورق به روش تولیدشان برمی‌گردد؛ اما معمولا ورق‌های تولید شده با روش نورد گرم، نسبت به فولاد تولید شده با روش نورد سرد، کیفیت کمتری دارند.

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۷ مرداد، ۱۴۰۲ ۷:۲۶ ق.ظ

دسته بندی: تبلیغات در خاطره نگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *