تجربه یک قاضی از صدور احکام جایگزین حبس

روزنامه شهروند با عموزاد، قاضی دادگاه کیفری شهر گالیکش که بجای حکم زندان، مجرمان را به کاشت درخت محکوم می کند مصاحبه کرده است.

وی می‌گوید: «یک‌سال‌ونیم است که در دادگاه کیفری به‌عنوان قاضی مشغول به کار شده‌ام. پیش از آن در دادسرا بودم و حکم صادر نمی‌کردم، اما از وقتی که کار قضاوت را آغاز کرده‌ام، چنین احکام جایگزین را زیاد صادر کرده‌ام. چراکه به اعتقاد من می‌تواند، جرم‌زدایی بالایی نسبت به مجازات اصلی یعنی همان حبس داشته باشد. در ابتدا که من گفتم باید این احکام جایگزین را زیاد کنیم، مخالفان بسیاری داشتم که معتقد بودند این احکام، مجرم را به ارتکاب جرم بیشتر ترغیب می‌کند چراکه می‌بیند، مجازات کمی در انتظارش است، اما با اجرایی کردن چنین طرحی و صدور چندین حکم در طول این یک‌سال‌ونیم، مشخص شد که چنین احکامی می‌توانند جنبه مثبت داشته باشند. اعتراض‌ها نسبت به این احکام بسیار کم بود و مجرم به‌طور واقعی تنبیه می‌شد. حتی کار مثبتی هم یاد می‌گرفت.
در این مدت از این احکام زیاد صادر کرده‌ام. به‌طور مثال پزشکی که یک تخلف جزیی داشت، به ویزیت رایگان صد بیمار یتیم یا بدسرپرست محکوم شد. او به جای اعتراض، از این حکم استقبال هم کرد و آن را انجام داد. بنابراین به جای این‌که یک پزشک را زندانی کنیم و او را از خانواده‌اش دور کنیم و بار روانی سنگینی در او ایجاد کنیم، هم به صد بیمار یتیم یا بدسرپرست کمک کرده‌ایم و هم به خود پزشک؛ بنابراین صدور چنین احکامی بار بسیار مثبتی در جامعه خواهد داشت.»

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۹ اسفند، ۱۳۹۶ ۴:۳۳ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *