حزب جمهوری اسلامی چگونه شکل گرفت؟

محمد حسن اصغرنیا از همراهان شهید بهشتی و از اعضای حزب جمهوری اسلامی: درست یک هفته بعد از پیروزی انقلاب،‌ شهید بهشتی و چهار نفر از همفکرانش یعنی آیات‌الله موسوی اردبیلی، خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی و دکتر باهنر، در کانون توحید تهران حزب جمهوری اسلامی را اعلام موجودیت کردند. در آن ایام به این میدان، “جان اف کندی” می‌گفتند که بعد از مدتی به میدان توحید تغییر نام داد. به این ترتیب اولین جامعه مدنی شکل گرفت.
اصغرنیا می‌گوید: نحوه تشکیل شورای مرکزی اینگونه بود که دکتر بهشتی گفت هر کسی در هر تشکیلاتی کار کرده می‌تواند بیاید حتی برای دکتر حبیب الله پیمان پیغام فرستاد که اگر مایلی بیا. محمد کاظم بجنوردی، جواد منصوری و سرحدی‌زاده را از حزب ملل اسلامی وارد شورای مرکزی کرد. از بازار آقای حبیب الله عسگراولادی و حاج صادق امانی بودند. بعد از مدتی هم آقایان ناطق نوری و معادیخواه اضافه شدند.
وی ادامه می دهد: در سال های ابتدای انقلاب دکتر بهشتی،‌ دبیرکل حزب جمهوری اسلامی،‌ رئیس شورای انقلاب و رئیس دیوان عالی کشور بود. او معتقد بود که ما باید نیروسازی کنیم. وقتی کارش در دیوان عالی کشور تمام می‌شد یعنی از ساعت سه بعداز ظهر به بعد به دفتر حزب جمهوری اسلامی می‌آمد.
اصغرنیا تقسیم کارها در حزب جمهوری اسلامی را اینگونه توضیح می دهد: دکتر بهشتی، خودش دبیرکل و مسئول تشکیلات بود، آیت‌الله خامنه ای مسئول تبلیغات بود. در آن زمان آقای کرباسچی دستیار آیت‌الله خامنه ای در واحد تبلیغات حزب بود. دکتر باهنر مسئول امور استان‌ها و آموزش بود و من قائم مقام ایشان بودم و آیت‌الله موسوی اردبیلی مسئول موضوعات ایدئولوژیک حزب و آیت‌الله‌هاشمی نیز مثل همیشه سخنگو بود. هاشمی راه بازکن موانعی بود که دیگران می‌تراشیدند.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۴ تیر، ۱۳۹۶ ۳:۰۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *