خاطره ای از دکتر زیباکلام و ماجرای نهی احمدی نژاد

عباس قشمی میمند در بخشی از یادداشت خود در فرارو درباره ماجرای نهی احمدی نژاد برای ورود به انتخابات، می نویسد:

… ذکر خاطره ای از کلاس درس دکتر صادق زیباکلام در سال 1389 در دوره کارشناسی ارشد رشته مسائل سیاسی ایران دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خالی از لطف نخواهد بود.

یادم می آید عصر روز یکشنبه بود و ایشان مثل همیشه در کلاس راه می رفت و صحبت می کرد. صحبت بر سر ماجرای سال 1388 بود. دکتر زیباکلام بزرگترین بدبختی اصلاح طلبان برای سال های آینده را این می دانست که شخص احمدی نژاد بعد از پایان دوران ریاست جمهوری خود، بزرگترین حامی آزادی و دموکراسی شده و خود را اصلاح طلب معرفی نماید و با چهره پوپولیستی که دارد بتواند مردم را بفریبد و مجددا با شعارهای آزادی خواهانه و جوان پسند خود، سکان سیاسی کشور را بدست بگیرد. دکتر زیباکلام برای تکمیل توضیحات خود در مورد شخصیت سیاسی آقای احمدی نژاد، مثالی زد که ماجرای این روزهای رئیس جمهور سابق و نصیحت مقام معظم رهبری به ایشان برای عدم شرکت در انتخابات بی شباهت به پیش بینی های وی در مثال مورد اشاره نیست.

دکتر زیباکلام می گفت؛ فرض کنید ایام انتخابات نزدیک است و آقایان هاشمی، خاتمی، ناطق نوری و احمدی نژاد قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارند. عرف و قاعده احترام آمیز و مشورت گونه این است که ابتدا در جلسه ای با رهبری، نظر مشورتی ایشان را جویا می شوند. فرض کنیم روز اول آقای هاشمی به دیدار رهبری می رود و رهبری حضور ایشان در انتخابات را به مصلحت کشور ندانسته، ولی نظر نهایی را به شخص هاشمی واگذار می کند. در اینجا آقای هاشمی می داند و می پذیرد که صلاح نیست در انتخابات حضور یابند هر چند که عده ای سر و صدا خواهند کرد.

فرض کنیم روز دوم آقای خاتمی به دیدار رهبری رفته و برای مثال حضور ایشان نیز در صحنه انتخابات، صلاح دانسته نشود ولی رهبری نظر نهایی را به خود آقای خاتمی واگذار می کند که آقای خاتمی علیرغم مخالفت یکسری جریانات، می پذیرد کاندیدا نشود. در مورد آقای ناطق هم، همین فرض را صادق بدانید.

اما روز چهارم فرض کنیم آقای احمدی نژاد طبق قرار قبلی به دیدن رهبری می روند و نظر ایشان را در مورد انتخابات و حضور یا عدم حضور وی در صحنه جویا می شوند. رهبری می گوید جناب آقای احمدی نژاد شما بالفرض چهار یا هشت سال رئیس جمهور این مملکت بودید و بنده به عنوان رهبری، جز حمایت عادلانه و صادقانه و توصیه های دلسوزانه در امورات اجرایی کشور دخالتی نداشتم ولی اکنون با توجه به وضعیت کشور و فضای سیاسی موجود نصیحت می کنم که به دنبال حضور در انتخابات نباشید. بنا به گفته دکتر زیباکلام، جواب آقای احمدی نژاد جالب خواهد بود؛ «حضرت آقا شما درست می فرمایید اما اجازه بدهیم ببینیم مردم هم همین را می گویند» و دقیقاً مدتی بعد از این مثال و پیش بینی دکتر زیباکلام بود که ماجرای خانه نشینی احمدی نژاد پیش آمد و سایر ماجراها.

منبع: فرارو

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۶ مهر، ۱۳۹۵ ۳:۵۶ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *