خاطره شهید مطهری از سانسور کتاب “خدمات متقابل اسلام و ایران”

آیت الله شهید مرتضی مطهری در کتاب آینده انقلاب اسلامی جریان سانسور بخشی از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، به نام “کتاب سوزی در ایران و مصر” را اینگونه نقل کرده است:

جزوه کوچکی اخیرا نوشتم به نام‏ کتابسوزی ایران و مصر. من در موضوع کتابسوزی ایران و مصر سالهاست که مطالعه کرده ‏ام. در سالهایی که در حسینیه ارشاد سخنرانی می‏کردم در میان همه سخنرانی‏هایی که چه من چه غیر من در حسینیه ارشاد کردیم هیچ وقت اتفاق نیفتاد که ما اعلان به روزنامه‏ ها بدهیم و روزنامه‏ ها حاضر به چاپ کردن آن نشوند و با این که سخنرانی بود جلو اعلان را بگیرند جز دو هفته ‏ای که من درباره کتابسوزی مصر و ایران می‏خواستم سخنرانی کنم و بگویم داستان کتابسوزی مصر و داستان کتابسوزی ایران مجعول است. دیدم نه اطلاعات چاپ کرده نه کیهان. هفته بعدش هم نه اطلاعات چاپ کرد نه کیهان.

رفتیم سراغشان، گفتند از بالا دستور دادند این اعلان را نباید چاپ کنید. در آن زمان من صلاح ندیدم مطالب کتابسوزی را در کتاب‏ خدمات متقابل اسلام و ایران‏ قرار دهم چون می‏دانستم اگر این مطالب باشد اجازه نشر نمی‏دهند. یادداشتهایش را کنار گذاشتم؛ یکی دو ماه پیش، هم در چاپ هشتم آن کتاب گنجاندم و هم به طور مستقل آن را چاپ کردم. سالهاست که در میان ما تبلیغ می‏کنند، یک تبلیغ دروغ که اسلام نه تنها تمدنی را پایه‏ گذاری نکرد، تمدنهای گذشته را هم نابود کرد، تمدن مصر و تمدن ایران را از بین برد. اینها کارهای حساب شده است، می‏خواهند ملت مسلمان به تاریخ اسلامی خودش بدبین شود.

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۹ آبان، ۱۳۹۴ ۹:۰۹ ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *