داستانهایی از فرعون متواضع مصـر

کمتر کسی تصور می‌کرد که با بودن مکان‌ها و بناهای تاریخی متعدد در مصر، روزی نام روستای نجریج در استان غربیه این کشور بر سر زبان‌ها بیفتد. وقتی 25 ژوئن سال 1992 خانواده صلاح در این روستا صاحب پسری به نام محمد شد، هیچ‌کس فکر این را هم نمی‌کرد که همین پسربچه شهرتی جهانی به این منطقه از مصر بدهد. آنچه که باعث محبوبیت صلاح در زادگاهش شده این است که او هرگز و در هیچ مرحله‌ای از زندگی، گذشته خود را فراموش نکرده حتی در این روزها که درآمدی حدود 90 هزار پوندی دارد.

داستان بخشش بزرگ

اگرچه بنا به گفته نزدیکان صلاح او هیچ تمایلی به علنی و رسانه‌ای کردن اقدامات خود ندارد، اما برخی از کارهای او به قدری تحسین‌برانگیز است که آوازه‌اش در تمام مصر پیچیده است. داستان اول مربوط به زمانی است که خانواده پدری او توسط یکی از اهالی منطقه مورد دستبرد قرار گرفت. پس از پیدا شدن فرد متخلف، پدر صلاح قصد شکایت از او را داشت اما محمد نه‌تنها مانع از این کار شد، بلکه مبلغی را به عنوان هدیه به او اعطا و کمکش کرد تا شغلی به دست آورد.
داستان دیگری که در بین مصری‌ها در مورد صلاح شنیده می‌شود، مربوط به چند ماه پیش و پس از قطعی شدن صعود مصر به جام‌جهانی روسیه بود. پس از آن‌که صلاح گل صعود مصر به روسیه را به ثمر رساند، محمد عباس مالک ثروتمند و سابق باشگاه الزمالک مصر هدیه‌ای هنگفت به او داد. اما او به جای پذیرش هدیه، از عباس خواست این مبلغ را صرف خرید تجهیزات پزشکی برای مرکز درمانی در روستای زادگاهش کند.

سجده‌های شکر و قرآن

طی یک سالی که از ورود ستاره مصری به لیورپول می‌گذرد، نحوه خوشحالی کردن و زندگی او مورد توجه بخش زیادی از مسلمانان نیز قرار گرفته است. او در اکثر بازی‌های این فصل، بعد از به ثمر رساندن گل سجده شکر به جا آورده است. چندی پیش نیز عکسی از او در فضای مجازی منتشر شد که او را در حال خواندن قرآن در هواپیمای تیم لیورپول نشان می‌داد. البته زمانی که صلاح در رم هم بازی می‌کرد عکس‌هایی از او دیده می‌شد که در سفرهای مختلف به همراه این تیم، یک جلد قرآن یکی از ملزومات اصلی سفرش بوده است.

«خالق شادی» در زادگاه

به دلیل فاصله حدود صد کیلومتری این روستا با قاهره، مردم در وضعیت بهداشتی و درمانی خوبی به سر نمی‌برند. اما بزرگ‌ترین پسر خانواده شش نفره صلاح با راه انداختن یک بنیاد خیریه و انجام کارهای عام‌المنفعه، نقش زیادی در کمک‌رسانی به این منطقه داشته است. او اولین آمبولانس را برای این منطقه خریداری کرد و همچنین تجهیزات پزشکی متعددی در اختیار مرکز درمانی آن قرار داد.
از سوی دیگر بنیاد خیریه او تعداد از خانواده‌های فقیر این روستا را تحت پوشش خود قرار داده که بنا به گفته رسانه‌ها و خبرنگاران محلی، ماهانه 3500 پوند در اختیار آنها قرار می‌دهد. او همچنین در حال ساخت یک مرکز تفریحی برای جوانان، یک مدرسه دخترانه و یک بیمارستان در زادگاهش است. این اقدامات باعث شد تا همشهریانش به او لقب «خالق شادی» را بدهند. نکته جالب اینجاست که او به محض امضای قرارداد با لیورپول مبلغی حدود 210 هزار پوند به صندوق خیریه «تحیا مصر» اهدا کرد. او همچنین دستگاهی پزشکی به قیمت 10 هزار پوند برای مرکز درمانی روستا خریده که مانع از بیماری‌های قلبی می‌شود. بنا به گفته پزشکان محلی، روزانه 50 نفر از اهالی منطقه از این دستگاه استفاده می‌کنند.

راه طولانی و سخت پیشرفت

اولین قرارداد رسمی او با یک تیم فوتبال در 14 سالگی امضا شد و آن درست زمانی بود که از طرف مدرسه به یک گردش در مناطق اطراف رفته بود. یکی از مربیان آن منطقه از سرعت و قدرت پای چپ او متعجب شد و او را به خدمت گرفت. البته ابتدای راه بسیار دشوار بود. او برای رفتن به باشگاه خود روزانه باید بیش از 120 کیلومتر را طی می‌کرد. بعضی روزها پدرش او را به باشگاه می‌رساند، اما در بیشتر مواقع به تنهایی این مسیر را طی می‌کرد.
او هر روز ساعت 7 صبح بیدار می‌شد، یک کیلومتر پیاده راه می‌رفت، سپس با دوچرخه یکی از اهالی منطقه یک کیلومتر رکاب می‌زد تا به شهر بسیون برسد، بعد با یک اتوبوس به طنطا و با اتوبوس دیگری به قاهره می‌رفت تا به باشگاهش برسد. در حالت عادی او در طول روز حداقل چهار ساعت در راه بود و زمانی هم که به خانه باز می‌گشت، شب شده بود. نکته فوق العاده این است که محمد هیچ‌گاه نسبت به این وضعیت نزد خانواده و مدیران باشگاه شکایت و گله‌ای نکرد.

دوستدار خانواده

محمد صلاح در سال 2013 و در حالی که 20 ساله بود با یکی از دخترهای زادگاه خود به نام مجی ازدواج کرد. خانواده صلاح آن شب تمامی اهالی روستا را به مراسم دعوت کردند و بدین ترتیب هزاران نفر در آن مراسم حضور داشتند که برخی از خوانندگان معروف مصری نیز در بین مهمانان بودند. او هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، به همراه همسرش به نجریج بازگشته و به خانواده‌های فقیر اطعام کرده و کمک‌های نقدی در اختیارشان قرار می‌دهد. از سوی دیگر، هر زمانی که یکی از اهالی نجریج ازدواج می‌کنند، صلاح مقدمات شروع زندگی را برای آن فرد فراهم می‌کند.
نکته جالب در مورد زندگی مشترک صلاح این است که او در تمام این سال‌ها هیچ عکسی از همسرش در فضای مجازی منتشر نکرده و تنها عکس همسر او مربوط به مراسم ازدواج‌شان است. او دختری یک ساله به نام مکه دارد که بخش زیادی از پست‌های او در فضای مجازی متعلق به او و دخترش است.

منبع: روزنامه جام جم، پنجشنبه 1397/2/6

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۳۹۷ ۱۰:۱۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *