چه می کنه این فوتبالیست مسلمان

فرعون این روزهای مصر، چند سال پیش برای طی مسافت خانه تا محل تمرین تیمش در مصر چهار ساعت توی اتوبوس کهنه، روی صندلی‌هایی که فنرش در رفته بود می‌نشست و به رویاهایش فکر می‌کرد. به رویای ایستادن تمام قامت، رودرروی میلیون‌ها چشم. پسر موفرفری سرزمین فراعنه به چشم بر هم زدنی از روی همان صندلی‌های سخت اتوبوس کهنه قاهره، به پیشگاه دوربین‌های تلویزیونی، جلوی چشم میلیون‌ها هوادار دو‌آتشه فوتبال در سراسر جهان رسید. آن‌وقت بود که دست‌هایش را به دو طرف باز کرد و با چهره‌ای که دردی تاریخی را یدک می‌کشید، رو به هواداران ایستاد. ایستاد و گفت: «من یک مسلمانم.» «محمد صلاح» ستاره بی‌چون و چرای این روزهای دنیای فوتبال، در مستطیل سبز به یک فوتبالیست معمولی و استاندارد بدل نشده، بلکه با دست اندازی به کهکشان دست نیافتنی امثال «مسی» و «رونالدو»، حالا یک فوتبالیست استثنایی است.
مردی که نه تنها در طول سال جاری، به دو اَبَر ستاره دنیای فوتبال تنه زد، بلکه با محبوبیت بی‌حد و حصرش بدل به ستاره‌ای شد که حالا توی قلب‌ میلیون‌ها هوادار جا خوش کرده است و این روزها، سلطان قلب‌هاست. کسی که پنج دقیقه گذشته از پایان زمان بازی با کنگو، (دقیقه 95) پشت ضربه پنالتی ایستاد تا با شلیکش برای مردمان دردکشیده سرزمین فراعنه، افتخاری تاریخی به ارمغان بیاورد. ضربه پنالتی که با شادی وصف نشدنی گزارشگر دیدار مصر با کنگو، به تصویری ماندگار بدل شد. حالا او یک تنه نیل‌نشینان را مهمان سرزمین تزارها کرده است. فرعون سینه‌اش را صاف کرده تا به عصر کهکشانی‌های فرازمینی (مسی و رونالدو) خاتمه دهد. حالا عصر صلاح است و محمد، بالاتر از تمام ستارگان مسلمان دنیای فوتبال ایستاده تا شاید در قلب تاریخ، تصویر ماندگار قرآن خواندن او در هواپیمای تیمش ثبت شود. امروز، درخشش فرعون در قلب قاره سبز، بهانه‌ای برای مرور تمام درخشش‌های بازیکنان مسلمان دنیای فوتبال که روزی، جایی، زمانی با عملکردشان گفتند: «من یک مسلمانم»، شده است.

با درخشان‌ترین ستاره‌های مسلمان دنیای فوتبال، آشنا شوید

اریک آبیدال؛ برنده جدال با سرطان

وقتی سال 2011 به جای کاپیتان بارسلونا روی سکوی افتخار رفت و به پاس بازگشت موفقیت آمیز از سرطان کبد، جام لیگ قهرمانان را به عنوان اولین بارسایی بالای سر برد، یک قهرمان بزرگ شد. «اریک آبیدال»، مدافع فرانسوی سابق بارسلونا مسیحی به دنیا آمد اما به قول خودش در اواسط دوران جوانی، اسلام را دین کامل تری یافت و مسلمان شد. قهرمانی های متعدد در لالیگا، جام باشگاه های اروپا و جام باشگاه های جهان با بارسلونا، گوشه ای از کارنامه افتخارات اریک است.

مسوت اوزیل؛ عبادت در رختکن

تصویر غالبی که ما از مسوت اوزیل در آرسنال به یاد می آوریم، خلوت چند دقیقه ای اش با خداوند، قبل از شروع هر بازی است. این مهاجر ترک که سابقه قهرمانی با آلمان در جام جهانی 2014 را دارد، بیشتر اوقات قبل از شروع هر بازی به سبک همه مسلمانان دو دستش را سمت آسمان می گیرد و از خداوند طلب حمایت می کند. جالب است بدانید خانواده شش نفری او همگی مسلمان هستند. به گفته هم تیمی هایش، او بیشتر اوقات وقتی در رختکن تعداد کمی بازیکن وجود دارد، زمانش را صرف دعا و حرف زدن با خداوند می کند.

سامی خدیرا؛ آرام و نیکوکار

این بازیکن که یکی از ستاره های فوتبال آلمان در جام جهانی 2014 است، در خانواده ای مسلمان رشد کرد. خدیرا که سال ها در رئال مادرید به یکی از تاثیرگذارترین هافبک میانی های تاریخ این تیم تبدیل شده بود، موسسات خیریه متعددی دارد و با حمایت از کودکان بی سرپرست تحت تکلفش، نشان می دهد که در مکتب اسلام، درس کمک به دیگران را هم آموخته است.

فرانک ریبری؛ نپذیرفتن هدایای متضاد با شئونات اسلامی

اگر ریبری هم دوره فوق ستاره هایی به نام رونالدو و مسی قرار نمی گرفت، برای دومین بار در تاریخ پس از زیدان یک مسلمان، مرد سال فوتبال جهان می شد. هرچند این اتفاق رخ نداد اما از نظر هواداران بایرن، فرانک ریبری مردی برای همه فصول فوتبال است. او که به دلیل یک تصادف شدید خانوادگی در دو سالگی، بخشی از صورتش را از دست داد، حدود سه سال پیش نام خود را به بلال یوسف محمد تغییر داد. ستاره بایرن به حدی به اعتقاداتش پایبند است که حاضر نیست جوایزی را که بعد از هر بازی بوندس لیگا اهدا می شود و با شئونات او در تضاد است، بپذیرد.

نوری شاهین؛ رعایت آداب مسلمانان

نوری که سابقه بازی در رئال، لیورپول و بیشتر از همه دورتموند را دارد، به عنوان یکی از بازیکنان تراز اول دنیای فوتبال شناخته می شود که به دین خود یعنی اسلام پایبند است. شاهین هر چه در زمین بازی پرجنب و جوش است، بیرون میدان حاشیه خاصی ندارد و بارها اعلام کرده که هدف اول و آخرش، زندگی در زادگاه پدر و مادرش(ترکیه) و توجه به آداب مسلمانان برای عبادت است.

ابو دیابی؛ قاری قرآن

مدافع آرسنال در بین همه بازیکنان مسلمان دنیا یک نمونه خاص است چراکه علاوه بر دانش قرآنی، صدای دلنشینی هم دارد و بارها در رختکن آرسنال با صوت زیبا قرآن را قرائت کرده است. دیابی بین همه بازیکنان تیمش به بی توجه ترین بازیکن به مد و ظواهر عجیب و غریب معروف است و به همین دلیل مدام با او شوخی می کنند. او هم اکنون، زیر نظر ونگر به یک مدافع قابل اعتماد تبدیل شده است.

کریم بنزما؛ سخاوتمند و بزرگ

یکی از بزرگ ترین ستاره های فوتبال دنیا در کنار تمام درخشش های درون زمین، بیرون میدان هم شخصیتی خاص و فعال دارد. بنزما بیشترین سهم در موسسه نگهداری ازکودکان سرطانی در مادرید و کشورش فرانسه را دارد. این بازیکن مسلمان، روزگاری در رئال ماردید، یک مهاجم شش دانگ به شمار می رفت و بهترین گلزن فرانسوی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا با ۵۱ گل است.

سمیر نصری؛ تبریک معروف عید فطر

ستاره فرانسوی لیگ جزیره، روز عید فطر چند سال پیش پس از گلزنی درلباس منچستر سیتی، تی شرتی با نوشته «عید مبارک» را به نمایش گذاشت. او که سابقه بازی در آرسنال، مارسی و منچسترسیتی را دارد، یکی از بازیکنانی است که مقید است در ماه رمضان روزه هایش را بگیرد. بازی های چشم نواز این هافبک هجوی، در خاطرات بسیاری از فوتبال دوستان مانده است.

زین الدین زیدان؛ تنها مرد سال مسلمان فوتبال جهان

زیدان از والدینی الجزایری و مسلمان در مارسی به دنیا آمده است. این فوق ستاره فرانسوی، سه بار موفق شد توپ طلای بهترین بازیکن سال جهان را کسب کند. کاپیتان مسلمان تیم ملی فوتبال فرانسه و بازیکن رئال مادرید و یوونتووس به تمام آرزوهای فوتبالی اش رسیده است. حالا و این روزها او در کسوت مربی‌گیری به دنبال هتریک در کسب جام لیگ قهرمانان اروپاست که دور از دسترس هم نیست.

یحیی توره؛ یک فوتبالیست خیرخواه

یحیی توره، ستاره ساحل عاجی تیم منچستر یکی دیگر از فوتبالیست‌های مطرح این روزهاست. از افتخارات توره همین بس که او پنج بار عنوان مرد سال فوتبال آفریقا را کسب کرده و در سال 2014 به عنوان بازیکن سال منچستر سیتی انتخاب شده است. «یحیی توره» در طول فعالیت ورزشی‌اش بارها نشان داده مسلمان است و به مسلمان بودنش افتخار کرده است. او در طول فعالیت ورزشی‌اش بارها اعلام کرده به شدت با مشروبات الکی مخالف است. جدای از این موارد، توره در امور خیریه فعالیت زیادی دارد.

پل پوگبا؛ یک مسلمان تمام عیار

شاید قبلا بیشتر مردم از مسلمان بودن پوگبا خبر نداشتند اما ستاره فرانسوی که گران قیمت ترین بازیکن دنیا هم معرفی می شود بارها و به هرنحوی بیان کرده که مسلمان است. مثلا بارها اعیاد مذهبی را به مسلمانان تبریک گفته و خبرهایش در فضای مجازی دست به دست شده است. با این که در این سال ها با روی کار آمدن داعش و گروه های تروریستی که خود را مسلمان می خوانند، بعضی از مردم دنیا، مسلمانان را تروریست و طرفدار خشونت می دانند اما پوگبا همیشه سعی کرده مسلمانان را از تروریست ها جدا معرفی کند. مثلا همین اواخر بعد از حادثه تروریستی در منچستر گفت: «تروریست ها ربطی به مذهب و اسلام ندارند. این اسلام نیست و تنها من این موضوع را نمی گویم.»

علیرضا جهانبخش؛ آقای‌گل با اخلاق هلند

ستاره گیلانی تیم ملی کشورمان که این روزها با درخشش خیره کننده اش در آستانه کسب آقای گلی لیگ هلند قرار دارد، جزو بازیکنان موفق و مسلمان آسیا و حتی اروپا به شمار می آید. هتریک اخیر و یک پاس گل از او در یک بازی، تیم ملی کشورمان را برای حضور موفق تر در جام جهانی امیدوار کرد. ستاره ای که هر روز خبرهای جالبی درباره انتقال او به یک تیم بزرگ اروپایی شنیده می شود و هیچ بعید نیست که بعد از جام جهانی، در زمره معروف ترین و موفق ترین فوتبالیست های جهان قرار بگیرد.

انگولو کانته؛ محکم و متواضع

سد محکم دفاعی چلسی و یکی از امیدهای تیم ملی فرانسه در فاز دفاعی به طور قطع «انگولو کانته» ستاره مسلمان این تیم است. او که برای دو فصل پیاپی با تیم های لستر سیتی و چلسی به عنوان قهرمانی لیگ جزیره دست یافت، بازیکنی بسیار با اخلاق است. کانته در مصاحبه ای گفته: «این آرام بودن را از دینم گرفته ام و کلا دین نقش مهمی در زندگی ‌‌ام ایفا کرده است.» او حالا با همین درخشش و تواضعش توانسته تمجید خیلی‌ ها را در داخل و بیرون زمین سبز متوجه خودش کند.

عثمان دمبله؛ درخواست جالب از بارسلونا

تنها بازیکن مسلمان حال حاضر بارسلونا اسپانیا که بسیار هم خوش تکنیک و دیدنی پا به توپ می شود، عثمان دمبله است. شاید هم پست بودن با مسی، بدترین اتفاق ممکن برای او باشد. هرچند که هربار به عنوان بازیکن تعویضی به میدان آماده، خلاقیت و نبوغش را به رخ فوتبال دوستان کشیده است. خبر درخواست او از باشگاه برای استخدام یک آشپز مسلمان در اواسط سال گذشته میلادی، نشان از اهمیت دادن او به احکام اسلامی داشت.

ریاض محرز؛ موثر و عاشق خانه خدا

شاید اگر درخشش و هنرنمایی این وینگر تیم لسترسیتی نبود، آن ها هیچ گاه با قهرمانی در لیگ برتر جزیره تاریخ ساز نمی شدند. ریاض محرز که با نمایش درخشان خود به عنوان بهترین بازیکن فصل ۱۶-۲۰۱۵ لیگ برتر انگلستان انتخاب شد، نقش مهمی در قهرمانی تیمش داشت. او که سال گذشته برای انجام فرضه حج به مکه رفت، در آن جا گفت: «مسلمانم و برای ادای حج عمره به مکه آمده بودم و عاشق خانه خدا شدم. پس از ادای حج از مرکز رسیدگی به کودکان معلول دیدن کردم چون آن ها نیاز به حمایت معنوی زیاد دارند.»

ستاره‌ای که رونالدو را هم پشت سر گذاشت

دیدار دو تیم «لیورپول» و «آث رم»، شب خاصی را برای «محمد صلاح» رقم زد. این بازیکن مصری که تابستان گذشته از تیم حریفش، یعنی آ. اس. رم به لیورپول منتقل شد، دو شب قبل توانست تیمش را به مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا نزدیک کند. با دو گل دو شب قبل صلاح در بازی مقابل تیم «رُم»، او بالاتر از رونالدو به عنوان بهترین گلزن فوتبال اروپا قرار گرفت. آن هم در حالی که «استیون جرارد»، کاپیتان سابق لیورپول بعد از بازی مقابل تیم رم، «محمد صلاح» را به عنوان بهترین بازیکن حال حاضر فوتبال جهان معرفی کرد! حالا که همه دنیا در تعریف و تمجید از این بازیکن مسلمان از یکدیگر سبقت گرفته اند، چند نکته جالب درباره ستاره مسلمان این روزهای دنیای فوتبال را مرور می‌کنیم.

ستاره بودن حق توست، سهم توست

موفقیت محمد صلاح یک شبه به دست نیامده است. صلاح چند بار دیگر هم خودش را به عنوان بهترین های فوتبال جهان معرفی کرده. مثلا در همین بازی‌های مقدماتی جام جهانی بود که او با دو گل پیاپی، تیم مصر را برای سومین بار و بعد از 28 سال به جام جهانی رساند. دستیابی به عنوان بهترین بازیکن سال 2017 آفریقا، بهترین بازیکن انگلیس، بازیکن سال فوتبال مصر، بهترین بازیکن عرب سال 2017 و… گوشه ای از این تلاش هاست. همه این‌ها ثابت می‌کند که حالا انتخاب صلاح به عنوان گلزن فوتبال اروپا بی حساب و کتاب نبوده و ستاره مسلمان مصری، لیاقت بیش از این‌ها را دارد. بنا بر احتمالاتی که این روزها گفته می‌شود اگر «محمد صلاح» همین روند روبه رشد را ادمه بدهد احتمال این‌که عنوان بهترین بازیکن سال 2018 را از آن خود کند زیاد است. با این حساب «محمد صلاح» دومین بازیکن مسلمان دنیا خواهد بود که طلایی‌ترین توپ فوتبال دنیا را به خانه‌اش می‌برد.

یک ستاره بخشنده و نیکوکار

همین چند وقت پیش بود که خبری درباره محمد صلاح، ستاره مسلمان مصری دست به دست شد که برای همه‌مان جالب بود. مرد اول این روزهای فوتبال جهان، فردی را که به دلیل دزدی از خانواده‌اش دستگیر شده بود بخشید و او را آزاد کرد. این ماجرا که مدتی تیتر اول خبرهای ورزشی قرار گرفت مربوط به زمانی می‌شود که صلاح، بازیکن یکی از تیم های اسکندریه در مصر بوده است. در آن زمان فرد مجرم دو روز پس از دزدی از خانه پدر «محمد صلاح» دستگیر می‌شود و پدر «صلاح» قصد شکایت از دزد را داشته است. اما پسرش که از ماجرا مطلع می‌شود پدر را متقاعد می‌کند که دزد نیازمند را بخشیده و در عوض به او کمک مالی می‌کند تا بتواند به کاری مشغول شده و زندگی جدیدی برای خودش بسازد. در خبر دیگری که مدتی بعد منتشر می‌شود، مشخص می‌شود «محمد صلاح» به مردم یک روستای کوچک در ۸۰ کیلومتری شمال قاهره، جایی که در آن کودکی خود را سپری کرده کمک‌های زیادی کرده است. او تجهیزات ژیمناستیک برای یک مرکز اجتماعی و یک زمین فوتبال برای مدرسه‌ای ساخته است. همه این ویژگی‌های اخلاقی باعث شده «محمد صلاح» میان مردم مصر طرفداران بی شماری داشته باشد. به طوری که در انتخابات ریاست جمهوری مصر که حدود یک ماه پیش برگزار شد و در آن، عبدالفتاح السیسی برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور مصر انتخاب شد، گروهی از شهروندان مصری که نسبت به وضع کنونی کشورشان معترض بودند، با شرکت در رای گیری روی نام دو کاندیدای ریاست جمهوری خط کشیدند و به جایش نام «محمد صلاح» را نوشتند. در خبرها آمده بود هنگام شمارش آرای ریاست جمهوری مصر بیشتر از یک میلیون رای به نام «محمد صلاح» نوشته شده است! صلاح هیچ وقت از این‌که دیگران را به دینش، اسلام دعوت کند واهمه‌ای نداشته است. مثلا چند وقت پیش بود که عکسی از صلاح منتشر شد و او را در حال خواندن قرآن در هواپیما نشان می‌داد.

نویسندگان: مرتضی اخوان، مجید حسین زاده، مصطفی میرجانیان

منابع: aboutislam، سایت طرفداری، سایت آی اسپورت، ورزش3، خبرگزاری فارس، هفته نامه تماشاگر

منبع: روزنامه خراسان، شماره 19805، پنجشنبه 1397/2/6

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۳۹۷ ۹:۵۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *