رای شورای نگهبان به ابطال انتخابات تهران و رد آن توسط رهبری/ بازجوی از وزیر اطلاعات

روزنوشتهای آیت‌ الله هاشمی‌ رفسنجانی، ٣١ اردیبهشت ١٣٧٩

مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، جلسه عمومی داشت. سیاست‌های کلی قضایی در دستور بود. در مورد انتقال تعزیرات از دولت به قوه قضاییه و استقلال مالی قوه، بحث‌های نسبتا جد شد و کلیات به تصویب رسید.

ظهر آقایان [عباس واعظ] طبسی، [احمد] جنتی، [علی‌اکبر] ناطق [نوری]، [قربانعلی] دری [نجف‌آبادی] و [محمدعلی] موحدی [کرمانی]، میهمانم بودند. آقای جنتی،گزارش جلسه نهایی شورای نگهبان را داد که با هشت رأی، انتخابات تهران باطل شده، ولی پس از اطلاع به رهبری و پیشنهاد اظهار نظر ایشان، و حضور آقای [سید علی‌ اصغر] حجازی، [از دفتر رهبری] در جلسه و نوشتن نامه و جواب رهبری، عملا  منجر به تأیید انتخابات با ابطال بخشی از صندوق‌ها و دستور تعقیب متخلفان شده است. حضار انتقاد کردند و گفتند، بعد از رأی به ابطال، جای سئوال از رهبری نبوده است.

ظهر خبر ترکیب جدید منتخبان تهران پس از ابطال تعدادی از صندوق‌ها اعلان شد که من از رتبه 30 به رتبه 20 بالا رفتم و آقای [غلامعلی] حدادعادل هم نماینده شد و آقایان [رسول] منتجب‌نیا و [علیرضا] رجایی، به دور دوم رفتند.

آقای دری، [وزیر سابق اطلاعات]، جریان بازجویی از او در مورد قتل‌های زنجیره‌ای را توضیح داد که براساس ادعای کذب بعضی از متهمان بوده است و در مورد تعقیب متخلفان و شکایت آقای جنتی، [دبیر شورای نگهبان] از روزنامه بیان و [آقای مصطفی تاج‌زاده، رییس] ستاد انتخابات وزارت‌کشور هم بحث شد. عصر آقایان [علیرضا] شیخ عطار، [مهدی] مصطفوی و [منصور] غفوری، [اعضای هیأت سه‌نفره بازشماری آرا] آمدند. گزارش نحوه کار بازشماری را دادند و از من درخواست‌ کردند که انصراف ندهم.

خبر تصمیم من به انصراف از حضور در مجلس، پخش شده و امروز مراجعات زیادی برای منصرف کردن من بود؛ منجمله آقای [عباس واعظ] طبسی و آقای [بهزاد] نبوی و … شب، جلسه سران قوا در دفتر آقای [سیدمحمود] هاشمی شاهرودی، [رییس قوه قضاییه] بود. درباره قتل‌های زنجیره‌ای و مسأله آقای دری و کسالت آقای [سیدمحمد] خاتمی و وضع نجف و آیین‌نامه جلسه سران، مذاکره شد.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت، ۱۴۰۲ ۱:۵۷ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *