نقش نواب صفوی و مهدی عراقی در ترورهای فداییان اسلام!

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی امیر عراقی، فرزند ارشد شهید مهدی عراقی با روزنامه قانون است:

در تمامی ترورهای انقلابی فداییان اسلام در دهه 20 پدرتان نقش مستقیم داشتند؟

پدر در تصمیم‌گیری‌ها یا جلسات فداییان اسلام شرکت داشتند. اینکه در سر صحنه ترور نیز حضور داشته‌باشند، اطلاع دقیقی ندارم. بد نیست خاطره‌ای از شهید نقل کنم که پس از ترور رزم‌آرا، آیت ا..کاشانی از پدر پرسیدند که فردی که رزم‌آرا را به قتل رسانده، خود را عبدا..موحد معرفی می‌کند، چرا شما او را خلیل طهماسبی معرفی کرده‌اید. پدر نیز در جواب گفته بودند طهماسبی بیراه نگفته، همه ما عبدا… و موحد هستیم.

گفته می‌شود که پدرتان در ترور احمد کسروی حضور داشتند، شما این گفته را تایید میکنید؟

خیر، مرحوم نواب صفوی نقش اصلی را ایفا کرده‌است. تا آنجا که من می‌دانم اسلحه مرحوم نواب عمل نکرده و با کوبیدن همان سلاح، کسروی و منشی‌اش را از پای درآورده‌اند. ترور وی به پیش از تشکیل فداییان اسلام برمی‌گردد و بیشتر به شکل خودجوش صورت گرفته‌است.

مرحوم آیتا..کاشانی، از جزیییات نقشه‌های فداییان اسلام با خبر بودند؟

خیر، آیت‌ا..کاشانی در ریز فعالیت‌های فداییان اسلام نبود. اگر در قالب های امروزی بخواهیم ترسیم کنیم، فداییان اسلام گروه تندوتیز و عملگرایی بودند که علاوه بر سخنرانی، دست به عمل نیز می‌زدند. امروزه شاید خیلی‌ها عملکرد آن‌ها را نپسندند و فداییان را افراطی بدانند ولی در زمان خودشان آن‌ها تاثیرگذار بودند. آن‌ها در نخست‌وزیری مصدق و راه‌یابی کاشانی به مجلس نقش موثری داشتند.

منبع: روزنامه قانون، شماره 1055، 1396/8/3

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۴ آبان، ۱۳۹۶ ۴:۴۱ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *