روایت سیدحسن نصرالله از دیدار شهید سلیمانی با پوتین

تاکنون روایتهای مختلفی از دیدار مشهور شهید قاسم سلیمنای با پوتین، رئیس جمهور روسیه مطرح شده است (اینجا بخوانید). همان دیداری که گفته شده منجر به حضور نظامی روسیه در سوریه شد. سیدحسن نصرالله از نزدیکترین افراد به سردار قاسم سلیمانی، در گفتگویی با شبکه المیادین، روایتی دقیقتر و به قول خود واقع بینانه تر از آن دیدار بیان می کند که می تواند نگاهی کامل به این خاطره معروف باشد:

غسان بن جدو: آیا این درست است که شهید قاسم سلیمانی با رئیس جمهور روسیه، ولادیمر پوتین دیدار کرد و شخصا با او درباره‌ی ورود نیروهای روسیه به سوریه سخن گفت؟

سید حسن نصرالله: بله. پیش‌تر بحث‌هایی صورت گرفته بود. می‌دانید که موضع روسیه تا پیش از ورود، سیاسی بود و وقتی شورای امنیت قطعنامه‌ای می‌نوشت وتو می‌کرد. دفاع و پشتیبانی می‌کرد. به لحاظ لجستیک و اطلاعاتی نیز کمک می‌کردند. همه چیز بود غیر از حضور مستقیم. در هر صورت تحولات نبرد سوریه از سال دوم آغاز شد. سال اول روند حوادث رو به کاهش گذاشت اما از سال دوم به بعد دوباره شدت گرفت و نبرد باید طولانی‌تر از این‌ها می‌شد. به همین دلیل نمی‌توانیم اهمیت فراوان ورود روسیه را نادیده بگیریم. آن روزها جناب پوتین تردید داشت. می‌دانید که آن روزها روسیه تقریبا محاصره شده بود. در منطقه پایگاهی نداشت. در کل خاورمیانه پایگاهی نداشت. کشورهایش را در اروپای شرقی ازش گرفتند. حتی کشورهای همسایه‌ی روسیه را که در سایه‌ی روسیه اموراتشان را می‌گذراندند امریکایی‌ها یکی یکی گرفتند. در هر صورت پوتین نگران بود که این گزینه، یک گزینه‌ی نگران‌کننده و یک ماجراجویی خسارت‌بار است یا گامی است که ممکن است موفق باشد؟ این‌جا بحث سیاسی نمی‌توانست راضی‌اش کند. بحث نظامی نیاز داشت. طبیعتا میان ایران و روسیه هماهنگی صورت گرفت و حاج قاسم سلیمانی به موسکو رفت و با جناب پوتین دیدار کرد. جلسه‌شان ۲ ساعت طول کشید. طول جلسه نیز گویاست. تعدادی از مسئولان نظامی، امنیتی و سیاسی مرتبط نیز حضور داشتند. همان وقت‌ها حاجی خودش برایم تعریف کرد. دارم مستقیم نقل می‌کنم. سلسله سند ندارد. گفت من نقشه‌ها را گذاشتم روی میز و وضعیت فعلی و محل‌های استقرار خودمان یعنی ارتش سوریه و همه‌ی دوستان و محل‌ها و مناطق استقرار گروه‌های مسلح و امکان‌های عملیات و پیروزی را توضیح دادم. برایش یک خوانش استراتژیک از سوریه و اطراف انجام دادم و ایده را مطرح کردم و نتایج احتمالی را گفتم. یعنی یک صحبت علمی، واقع‌بینانه، نظامی و میدانی روی نقشه با عدد و رقم. در آن جلسه جناب پوتین به حاج قاسم گفت من قانع شدم و آن تصمیم در پی آن جلسه گرفته شد. این شنیده‌های بنده از برادر حاج قاسم سلیمانی بود. بعدها این ماجرا مشهور شد.

غسان بن جدو: می‌توانیم بگوییم ورود روسیه محصول اقدام ایران و مشورت با دمشق بود. و البته درخواست سوریه.

سید حسن نصرالله: درخواست سوریه وجود داشت و سوریه علاقه‌مند این حضور بود…

غسان بن جدو: اما از روسیه مستقیما درخواست نکرد.

سید حسن نصرالله: چرا از روس‌ها مستقیما درخواست نکردند؟

غسان بن جدو: بله.

سید حسن نصرالله: خبر ندارم اما گمان می‌کنم باید درخواست کرده باشند. طبیعی‌اش این است که درخواست کرده باشند. چون واقعا نیاز به کمک داشتند. استاد غسان، یک جنگ جهانی علیه این رهبری، نظام و کشور صورت گرفته بود و طبیعی بود از روسیه درخواست کرده باشند. روسیه برای ورود شک داشت. قطعا بحث‌های سوریه و ایران… نگاه کن، اطلاعات بنده کمی واقع‌بینانه است. نمی‌خواهم اسطوره‌سازی کنم. این درست نیست که بگوییم حاج قاسم سلیمانی پوتین را راضی کرد به سوریه بیاید. من می‌گویم حاج قاسم سلیمانی با یک خوانش استراتژیک و استدلال و منطق قدرتمند و شخصیت کاریزماتیکش توانست ارزش افزوده‌ای برای همه‌ی تلاش‌های پیشین ایجاد کند که موجب شد روسیه تصمیم بگیرد وارد سوریه شود. چون تلاش‌ها و بحث‌های زیادی صورت گرفته بود اما جناب پوتین همچنان مردد بود. این‌گونه نقل می‌شد. حاج قاسم توانست راضی‌اش کند. می‌دانی که ایشان توانایی بالایی در اقناع داشت و منطقی صحبت می‌کرد نه این‌که شما را خجالت بدهد یا حرف‌های شعاری بزند (خنده). نه، ایشان علمی صحبت می‌کرد در نتیجه روشن شد پیامدهای میدانی و نظامی و البته سیاسی این حضور چیست. فکر می‌کنم امروز جناب پوتین و روسی‌ها و همه، پس از ورود به سوریه و تحولاتی که در منطقه و جهان رخ داد متوجه شده‌اند که روسیه از طریق سوریه دوباره به عرصه‌ی جهانی بازگشت.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۹ دی، ۱۳۹۹ ۵:۱۰ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *