شهید مطهری برای ادامه تحصیل چه شرایط سیاسی و اقتصادی را پشت سر گذاشت؟

محمد تقی مطهری برادر استاد شهید مرتضی مطهری می گوید (به نقل از کتاب گنج خاطره، انتشارات صدرا): تاریخ صحیح عزیمت ایشان به قم، سال 1315 است. درست شش هفت ماه بعد از فوت آیت الله حائری و دوره اختناق شدید و مبارزه با روحانیت و مظاهر دینی و مذهبی و بستن مدارس و مساجد بود. اغلب کسانی که در کسوت روحانیت بودند، تغییر لباس داده بودند. با همه اینها ایشان اصرار داشت برای ادامه تحصیل به قم برود. چون پدرم وضع اقتصادی بدی داشت و با پول مختصری ایشان را روانه قم کرد، در این دوران ایشان با فشار و مضیقه زیادی زندگی را می گذراند و در اثر سوء تغذیه بیماری شدید گرفت.
آقای مطهری به هر حال تا سال 1320 به دلیل شوق زیاد به درس کمتر به فریمان می آمد. در سال 1321 آمد و مرا با خود به قم برد و چون از وجوه شرعی استفاده نکردیم و فقط به کمک شهریه زندگی می کردیم، کلا در مضیقه بودیم و از حداقل غذا بهره مند می شدیم. در قم من هیچ وقت عبای نو بر دوش ایشان ندیدم و تمام عباهای ایشان کهنه یا پاره بود. با این حال در سال 1325 نذر کرد که اگر خداوند به او توفیق خدمت به دین اسلام را بدهد منبر مجانی برود. کم کم کار تبلیغ را آغاز و برای دهه محرم به شهرستان می رفت.

مرحوم آیت الله منتظری در خاطره دیگری با اشاره به مشکلات اقتصادی دوران طلبگی میگوید (همان منبع): یادم هست یک وقت با مرحوم شهید مطهری مباحثه می کردیم. نزدیک ظهر شد،ایشان گفتند: بالاخره ما امروز نان گیرمان نیامد. ما در آن وقت پول نداشتیم حتی نان تهیه کنیم. به ما طلبه های نا آشنا نسیه نمی دادند. من رفتم تا حدود مسجد امام حسن(ع) که طلبه ای را پیدا کنم و از او دو ریال و ده شاهی قرض بگیرم یک نان تهیه کنم (یک نان سنگک را می دادند دو ریال و ده شاهی) کسی را پیدا نکردم. بر گشتم در مدرسه فیضیه دیدم مرحوم حاج آقا فخر طاهری قهدریجانی –آدم شوخ و خوشمزه ای بود- پای درخت توت مدرسه فیضیه ایستاده. گفتم: حاج آقا دو ریال و ده شاهی نداری به ما بدهی؟ گفت: والله من نیاز به حمام پیدا کرده ام، آمدم از یکی دو ریال و ده شاهی بگیرم بروم حمام، کسی را پیدا نکرده ام! وضع طلبه ها به این شکل بود اما ما درعین حال مباحثه مان را می کردیم، درسمان را می خواندیم و هیچ از وضعمان دلسرد نبودیم.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، ۱۳۹۸ ۸:۰۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *