ماجرای گنجاندن کلمه عفو در نامه کرباسچی به رهبری

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳۰ دی ۱۳۷۸

تا ساعت چهار بعد از ظهر در کوشک بودم. محسن، تلفنی گفته بود که جریان عفو آقای کرباسچی دچار وقفه شده است. سپس آقای [علی‌اصغر] حجازی از دفتر رهبری، تلفنی گفت، آقای [سیدمحمود هاشمی] شاهرودی، رییس قوه قضاییه گفته است، کلمه عفو در تقاضا نیست و نمی‌تواند روی آن نامه بنویسد و با اینکه در ملاقاتش با رهبری، از ایشان شنیده که این مورد خاص است و موافقت رهبری را دارد، اصرار دارد که کلمه عفو گنجانده شود. گویا به خاطر اینکه از طریق ایشان نشده، رنجیده است. آقای کرباسچی از زندان تلفن کرد و گفت، به خاطر شیطنت‌هایی‌که بعضی از روزنامه‌ها شروع کرده‌اند، بهتر است بیرون باشد که جلوی شیطنت آنها را بگیرد. بالاخره با آقای شاهرودی در قم تماس گرفتم. ایشان گفت، در نامه آقای کرباسچی کلمه عفو نیست و با رهبری هم که صحبت کرده، نظر ایشان هم همین است، باید باشد.

آخر شب با رهبری صحبت کردم. ایشان بر ضرورت گنجاندن این کلمه تأکید نمودند و گفتند، اگر تا فردا اصلاح شود، شنبه آزاد می‌شود. گویا به خاطر اینکه بعضی از روزنامه‌ها نوشته‌اند که آقای کرباسچی، نامه تظلم به رهبری نوشته و نه عفو، این حالت به وجود آمده است. به آقای [غلامحسین] محسنی‌ اژه‌ای، [رییس دادگاه ویژه روحانیت] گفتم که موافقت کنند، آقای کرباسچی برای اصلاح درخواست و نیز کنترل تبلیغات روزنامه‌ها که علیه او شروع شده، به مرخصی بیاید.

شب جمعی از فامیل لاهوتی، جهت خواستگاری سارا [دختر فاطی]، برای محمد لاهوتی آمدند. پس از جلب موافقت سارا پذیرفته شد. محمد، پسرعموی دکتر سعید [لاهوتی، همسر فاطی] است. نیروهای نظامی روسیه، چند روز است که در بخشی از گروزنی وارد شده‌اند. گفته‌اند که پل اصلی مرکز شهر که رودخانه زده شده را تصرف کرده‌اند، اما مقاومت چچن‌ها هم جدی است و تلفات دو طرف بالاست. می‌گویند، حدود هفت هزار چریک چچنی در حال مقاومت‌اند و اعلان کرده که ژنرال میخاییل مالفی‌اُف را اسیر کرده‌اند؛ او از فرماندهان مهم روسیه است.

شورای اتحادیه اروپا، مسأله اخراج روسیه از شورا را مطرح کرده‌اند. جمعی از خاخام‌‌های یهودی در آمریکا اعلان کرده‌اند که خوب است، اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها با هم مالک شهر بیت‌المقدس باشند و این تحول مهمی در بین روحانیت یهود است. در مقابل جمعی از خاخام‌‌های داخل اسراییل علیه [ایهود] باراک، [نخست‌وزیر اسراییل]، مبارزه می‌کنند، به خاطر جلوگیری از کوتاه آمدن یک خاخام در بیت‌المقدس که اسراییل را غاصب و اشغالگر اعلان کرده است.

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۳۰ دی، ۱۴۰۱ ۷:۰۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *