مخالفت رهبری با اعطای جایزه به کتاب احمد محمود

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۸ اسفند ۱۳۷۷

در خانه بودم. نوار معاینه قلب، به کمرم بسته بود و تا شب، همه حالات و حرکات و کارهاى انجام شده را با قید زمان، یادداشت مى‌کردم؛ براى اینکه در حالات مختلف، عکس‌ العمل قلب را ثبت کند. دوبار هم با ورزش، شمار نبض خودم را از 140 بار در دقیقه گذراندم. ظهر، فائزه و مهدى و یاسر و بستگان دیگر اینجا بودند و فائزه، پذیرایى مى‌کرد. فائزه فردا عازم مکه است؛ با اصرار فرزندش حسن مى‌رود.

وقت زیاد، صرف خواندن بولتن‌هاى خلاصه جراید در روزهاى آخر سال کردم؛ جمع‌بندى‌هاى متضادى دارند. روزنامه‌هاى چپ، ستایش زیادى از عملکرد رییس‌جمهور، در سال جارى دارند، ولى چون مى‌بینند، وضع اقتصادى و فرهنگى در روابط با بعضى از همسایگان و وضع امنیت‌کشور، بدتر شده، تقصیر را به گردن جناح راست مى‌اندازند و منجمله مشکلات اقتصادى را بدون دلیل و با صرف ادعا و حرف‌هاى واهى، منتسب به عملکرد دولت من مى‌کنند.

جراید راست، انگشت روى مشکلات اقتصادى و گرانى زیاد و بیکارى روزافزون و راکدماندن بسیارى از طرح‌هاى اقتصادى و نیز آسیب دیدن آرمان‌هاى انقلاب و گستاخ شدن ضدانقلاب و تبلیغات گمراه‌کننده و رو دادن به نویسندگان و هنرمندان و گروهک‌هاى مخالف انقلاب، مى‌گذارند و روزنامه‌هاى مستقل، کمتر به این‌گونه بحث‌ها مى‌پردازند.

آیت الله خامنه‌اى هم در ملاقات‌هاى اخیرمان، صریحا از وضع وزارت ارشاد و دادن جایزه به آثار مضر نویسندگان و وضع جراید، ناراحتی خود را اظهار کردند و گفتند، به آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] و آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، تذکر جدى داده‌اند و جلوی دادن جایزه [ویژه هیأت داوران] تصویب شده [به کتاب «مدار صفر درجه»، به عنوان رمان برگزیده بیست سال ادبیات داستانی]، به آقاى احمد محمود، [نویسنده معاصر]، گرفته شده است.

عفت و فاطى از دبى و کویت، تلفنى صحبت کردند. فاطى و همراهان، به خاطر نداشتن ویزاى عربستان سعودی، بالاجبار یک شب دیگر در کویت مانده‌اند. آخر شب، دکتر میلانى‌نیا آمد و نوار [قلب] را باز کرد؛ یادداشت‌هاى مربوط به نوار را تحویل ایشان دادم

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۰ ۶:۲۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *