ناگفته هایی از رابطه حسن روحانی با رهبر انقلاب؛ از ماجرای سفر به چین تا اصرار به تغییر متن مذاکرات!

آقای دکتر روحانی از سال ۴۲، اوایل نهضت انقلاب و قبل از پیروزی انقلاب‌ کسی بود که خود را شاگرد و مرید و تابع حضرت امام می‌دانست و قبل انقلاب تا جایی که می‌دانم‌ با مقام معظم رهبری به عنوان دو طلبه عالم ارتباط نزدیکی داشتند و بعد از انقلاب هم هر کجا ایشان مسئولیت داشتند با نظر مقام معظم رهبری بوده است. من زمانی که در وزارت دفاع بودم، در دوران جنگ خدمت آقای روحانی به سفر چین رفتیم. در مجلس ایشان قائم مقام آقای هاشمی بودند، پدافند را هم که مسئولیت داشتند باز با نظر مقام معظم رهبری بود. اینها شناخت‌های فردی من است.
در یکی از سفرهای چین با دکتر روحانی رفتیم مرکز پدافند ملی چین، رییس آنجا یکی از سرلشکرها و تیمسارها بود که گفت شما اولین خارجی هستید که پا در این مرکز گذاشتید. اینقدر آنجا مهم و مخفی بود که برای خود من هم جالب بود. از آنجا کل مرزهای چین؛ هم زمینی و هم هوایی را کنترل می‌کردند. دلیل اینکار این بود که می‌دانستند دکتر روحانی، نماینده آقا است، معتمد ایشان است و به همین دلیل اجازه دادند از آن مرکز بازدید کنند. آقای روحای در شورای عالی امنیت ملی بیست و چند سال نماینده آقا بود. لذا برداشت من این است که ایشان در کارهای مهم بدون اذن آقا تصمیمی نگرفتند و مسئولیتی را نپذیرفتند.
حالا گاهی می‌پرسند چرا آقای روحانی حرفی‌ در مورد انتخابات نمی‌زند. ایشان روزی در دولت گفتند با آقا صحبت داشتم و با ایشان مطرح کردم که مصلحت چیست؟ بیایم یا نیایم؟ که ایشان تاکید داشتند حتما باید باشید و کاندیدا شوید. یقین دارم آقا اگر ‌مثلا می‌گفت نیا، صلاح نیست، ایشان صریح می‌پذیرفت و بدون اذن آقا در مسایل کلان تصمیم نمی‌گیرد. به‌طور مثال ما در مذاکرات هسته‌ای دیدیم که کار پیشرفت کرده بود و آقا در یک سخنرانی روی مطلبی تاکید کردند و این مسئله با توافقات قبلی که آقای ظریف انجام داده‌ بود تفاوت داشت، آقای روحانی‌ در دولت خطاب به آقای ظریف گفت نظر آقا این است، باید متن رو عوض کنید، ظریف گفت دو ماه روی این صحبت کردم،‌ رئیس‌جمهور گفتند نه، نظر آقا این است و باید عوض شود. حتی اینکه توافق هسته‌ای چند ماه عقب افتاد یک دلیلش این است. حالا درست است که این هم به‌نفع ماست اما خیلی سخت است دوباره شروع کنی، حتی بعضی‌ها می‌گفتند غیر‌ممکن است؛ ما روی این مورد مذاکره کردیم حالا بگویم این تاریخ نه، این سال ولی ایشان خیلی صریح گفت اگه نشود مذاکره بی‌مذاکره، یعنی ایشان اینقدر در مسایل حکومتی تابع رهبری است‌. حالا ممکن است در مسایل کارشناسی نظر خودش را داشته باشد ولی اگر آقا نظری داشته باشد ایشان تابع است حالا هر کسی به ظن خودش حرفی برداشت می‌کند. به‌نظرم هیچ‌کسی نمی‌تواند بهتر از آقای روحانی برای ریاست‌جمهوری ‌باشد.

راوی: محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت

منبع: در گفتگو با آفتاب نیوز

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۷ مرداد، ۱۳۹۶ ۷:۳۱ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *