نقش وزارت اطلاعات در جذب تکنولوژی برای کشور

28 خرداد سال 1373

آقاى [سیدرضا] زواره‌اى، [رییس سازمان ثبت اسناد و املاک] آمد. مطابق معمول مقدارى از سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور انتقاد داشت. از کارهاى ثبت و شروع طرح کاداستر تعریف کرد. من از روحیات افراطى و عوامانه بعضى از دوستانش در مجلس و روزنامه رسالت انتقاد کردم. توقع سپردن کارهاى مهم‌تر دارد. مدیر اجرایى لایقى هم هست.
آقاى مسیح مهاجرى، [مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد. از برخوردهاى تندش در روزنامه با وزیر امور خارجه، در خصوص سفر به مصر، انتقاد کردم. خیال مى‌کند، دکتر ولایتى کاندیدای ریاست جمهورى در دوره آینده است و شاید به همین جهت برخورد تند دارد. گفتم چنین خیالى درست نیست. درباره تحصیل طلاب سنى و کشورهای آسیای میانه در ایران صحبت شد. قبلاً در این‏باره از سوی من کمک می‌کرد و فعلاً از نظر شخصى، واسطه این کار تغییر نظر داده است.

[irp] آقاى [حسین] ابراهیمى آمد. پیشنهادهایی درباره امور افغانستان داشت. آقاى [مصطفی] پورمحمدى از وزارت اطلاعات آمد. توضیحاتى درباره وام شش میلیارد دلارى داد؛ از طریق عوامل اطلاعات به ما پیشنهاد شده بوده و تا مرحله انعقاد قرارداد پیشرفته و از طرف نفتى‌ها که باید نفت را براى آن پیش‏فروش کنند، کارشکنى مى‌شود. قرار شد در اصل ضرورت وام و کیفیت آن، بررسى کنم و بعداً نظر بدهم.
آقایان [ابراهیم] رییسى و محبی از دادگاه انقلاب آمدند و در مورد نحوه برخورد با فساد و رشوه و… در دستگاه‌هاى دولتى، نظرم را خواستند؛ توضیحاتى دادم. قرار شده با هماهنگى وزارت اطلاعات و در موارد اختلافى، با نظر من باشد. تبلیغات و افراط هم نشود.
آقاى [محسن] نوربخش آمد. وقت کم بود. به فردا موکول شد که به خانه بیاید. ظهر پس از اقامه جماعت، جلسه عزادارى داشتیم. جمعى از وزرا و معاونان هم بودند. آقاى [سیدمحمد] کوثرى روضه خواند. پیر و ضعیف شده است.
عصر میثم، [رییس زندان اوین] آمد. توضیحاتى داد. با آقاى فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، اختلاف پیدا کرده‌اند. راهکار را به او گفتم. مهدى آمد. خواست در سفر به لیبی، نامه من را هم ببرد. آقاى پورمحمدى آمد و حرف‌هاى ناتمام صبح را تکمیل کرد. بیشتر در مورد طرح‌هایی که بخش اقتصادى وزارت اطلاعات دنبال مى‌کند و استفاده‌هایى که از دانشمندان روسى که به ایران آمده‌اند، مى‌بریم و راه‌هاى جذب تکنولوژى‌هاى نو می‏گفت. شب به خانه آمدم. عفت آماده شده بود، براى روضه بیرون برود که منصرف شد.

منبع: خاطرات و یادداشتهای روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1373، صبر و پیروزی، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 28 خرداد

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۹ خرداد، ۱۳۹۹ ۹:۴۲ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *