وقتی خسارت‌های زلزله به فرح پهلوی و زباله‌های اتمی آمریکا نسبت داده شد!

جعفر شیرعلی نیا، محقق تاریخ در کانال تلگرامی اش نوشت: شیخ حسین عمادی می‌گوید به مردم می‌گفته: «چند سال پیش فرح پهلوی همسر شاه، از این شهر بازدید کرد؛ با آن‌که ساختمان‌ها بافت قدیمی داشتند، دستور داده بود باسازی نشود و این وضعیت پیش آمده است.» او در خاطراتش که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است می‌گوید در قالب تشکیلاتی که رهبری آن را آیت‌الله خامنه‌ای به عهده داشت برای کمک به مردم زلزله‌زده طبس رفتند؛ زلزله‌ای که 25 شهریور 1357 رخ داد و خسارت‌های فراوانی داشت. شیخ می‌گوید علاوه بر کمک به مردم و نجات آن‌ها؛ «بر ضد دستگاه سم‌پاشی می‌کردم که آمریکا زباله‌های اتمی خود را در طبس دفن کرده و موجب این فاجعه شده است.» و می‌گوید در آن ایام به ویژه با استفاده از ضعف جمعیت شیر و خورشید رژیم؛ «تبلیغات وسیعی نیز علیه دستگاه حاکم و شاه صورت دادیم.»
سید محمد خامنه‌ای برادر رهبری نیز در خاطراتش به نوعی به این ماجرا اشاره کرده و می‌گوید تعدادی از طبس به آن‌ها نامه نوشته بودند که این زلزله نبوده بلکه مربوط به انفجار زباله‌های اتمی بوده که آمریکایی‌ها و شاید اسرائیل آن‌ها را در حوالی شهر دفن می‌کردند. او می‌گوید قراین دیگری هم بوده از جمله سوختگی‌هایی که می‌گفتند از آثار رادیواکتیو است. وی در خاطراتش می‌نویسد: «موضوع زلزله موضوع خوبی بود و می‌شد با دستاویز قراردادن آن اقداماتی انجام داد.» تعریف می‌کند به یک کارشناس زلزله که با نیروهای مذهبی در ارتباط بود دست یافتند و موضوع را با او مطرح کردند اما او گفته بود: «این مسخره‌بازی‌ها و این چرندیات چیست؟» سید محمد خامنه‌ای: «او با این حرف‌ موضوع را لوث کرد. ما می‌خواستیم این موضوع را جنجالی کرده به روزنامه‌ها بکشانیم و شکایت کنیم و پای آمریکایی‌ها را وسط بکشیم که نشد.»
زلزله در موقعیتی رخ داده بود که اوضاع متزلزل حکومت با کشتار 17 شهریور57 در میدان ژاله تهران متزلزل‌تر شده بود و شاید همدردی ملی با زلزله‌زده‌ها می‌توانست نوعی همبستگی میان حکومت و مردم ایجاد کند. تبلیغات دولتی برای همدردی با زلزله‌زده‌ها زیاد شد. شاه و فرح به مناطق زلزله‌زده رفتند و عزای عمومی اعلام شد.
امام خمینی که صدایش در آن روزها پرطنین‌تر از هر صدایی بود 2 روز بعد از زلزله پیام داد و نوشت: «دولت و بوق‌های تبلیغاتی شاه از فرصت استفاده کرده و به اغفال‏‎ ‎‏مردم دست زده‌اند. آن‌هایی که هزاران نفر از بهترین فرزندان ما را دیروز بی‌رحمانه‏‎ ‎‏قتل‌عام کرده و ملتی را به عزا نشانده‌اند، امروز برای انحراف اذهان به تعزیه‌سرایی‏‎ ‎‏پرداخته و اشک تمساح برای زلزله‌زدگان می‌ریزند و عزای ملی اعلام می‌کنند.» (صحیفه امام، ج3، ص 474)
و در پیام دیگری به مناسب آزادی آیت‌الله حسن قمی دوباره به ماجرای زلزله طبس اشاره کرد و نوشت: «برای اغفال مردم، تظاهر به دلسوزی برای زلزله‌زدگانی‏‎‎‎ ‎‏می‌کند که به‌هیچ‌وجه در محیطی که زلزله‌خیز است هیچ‌گونه اقدامی برای حفظ جان‏‎ ‎‏مردم محروم از او صورت نگرفته است.» (صحیفه امام، ج3، ص 478)

-سخنان سید محمد خامنه‌ای و حسین عمادی از کتاب‌های خاطراتشان که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، آمده.

منبع: کانال تلگرام جعفر شیرعلی نیا، @jafarshiralinia

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۳ آبان، ۱۳۹۶ ۱:۵۰ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *