پس از حادثه یازده سپتامبر مراکز علمی آمریکا چه اقداماتی کردند؟

یک- خرابی برج های تجارت جهانی نیویورک: بعد از ویرانی برج های تجارت جهانی در حمله تروریستی یازده سپتامبر، تیمی از اساتید مطرح دانشگاه های آمریکا (از جمله استاد راهنمای اینجانب) برگزیده شدند تا مکانیزم خرابی این برج ها را مطالعه کنند. گزارش های بسیار خوبی در این باب تدوین شد. خلاصه این گزارش ها اینکه توجه به دو موضوع پررنگ شد. اول: لزوم مقاومت سازه در برابر آتش (به نحوی که ساکنین مجال تخلیه ساختمان را پیدا کنند) و دوم: طراحی سازه ها به نحوی که “خرابی موضِعی”، منجر به «خرابی پیشروَنده» نشود. پس از این رویداد دولت آمریکا بودجه هایی در زمینه «خرابی پیشرونده (Progressive Collapse)» اختصاص داد.
خرابی پیشرونده به بیان ساده، یعنی اینکه اگر یک عضوِ اصلیِ ساختمان شما (مثلاً یکی از ستون ها) به دلیلی (مثلاً انفجار یک بمب یا خط لوله گاز یا … ) از دست رفت و از مدار خارج شد، اعضایِ دیگر بتوانند بارِ او را بین خودشان تقسیم کنند و این خرابی، منجر به خرابی های بعدی ( پیشرونده) نشود.

مرکز مطالعات آتش

دو– مراکز مطالعات آتش در آمریکا: بعد از ماجرای یازده سپتامبر آمریکایی ها چند مرکز مطالعات آتش را تجهیز کردند و از آن سال تا دیروز، انبوهی آزمایش (اکسپریمنت) انجام داده اند که عمده اینها در قالب مقالات ژورنال های تخصصی منتشر شده است. تست های آتش به خاطر مسایل ایمنی و قیمتِ مصرف گاز، بسیار گران است. مثلاً برای قرار دادنِ یک نمونه تیر پل در آتش، باید حدود پانزده هزار دلار پول گاز داد. خب ما اگر این هزینه ها را نکرده ایم لااقل می توانیم این مقالات را خوب بهره برداری کنیم. دو مرکز مهم مطالعات آتش یکی در میشیگان (مرکزی که در حال همکاری با آن هستم) و یکی در واشنگتن (NIST) است.

نویسنده: محمد رضا اسلامی، پژوهشگر مقطع پسادکترای دانشگاه میشیگان استیت آمریکا

منبع: کانال تلگرام ارزیابی شتابزده، @solseghalam

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۷ بهمن، ۱۳۹۵ ۹:۲۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات علم، صنعت و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *