ماموریت رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام، درخصوص تشکیل شوراى ویژه‌اى براى تصمیم گیرى درباره مسایل فوق سری خارج از مقررات

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 1 آذر 1377

صبح براى همایش ابعاد زندگى امام حسین(ع)، از منزل به دانشگاه امام حسین رفتیم. قبل از جلسه، از طرح‌هاى توپتن و برنامه‌هاى آموزشى جغرافیای نظامى و مرکز بررسى و پردازش عکس‌هاى ماهواره‌اى، سنجش از راه دور و تونل باد، بازدیدکردیم. تونل باد را از روسیه گرفته‌اند؛ تکنولوژى قدیمى است و در حد آزمایش هواپیماهاى جت به کار مى‌رود و قرار است تکنولوژى پیشرفته‌تر را بگیرند که به درد موشک‌هاى دوربرد هم بخورد.
در همایش، آقاى [یحیی] رحیم صفوى، [فرمانده‌کل سپاه پاسداران]، خیرمقدم گفت و من درباره اهداف قیام امام حسین(ع) و آثار آن و نیز توطئه‌هاى امروزى زیرسؤال بردن افتخارات انقلاب صحبت‌کردم. جمع زیادى از دانشجویان، در داخل سالن و بیرون سالن، ابراز احساسات‌کردند.
به دفترم رفتم و کارها را انجام دادم. آقاى [سیدحسین] موسویان آمد. گزارشی از کارهاى کمیته بررسى استراتژیک منطقه خودمان را داد که با مزاحمت وزارت امور خارجه، کارش کُند شده و فعلاً به دستورات ارجاعى شوراى عالى امنیت ملی مى‌پردازند.
گفتم، راجع به عراق و موقعیتى که تصمیم آمریکا براى سرنگونى صدام پیش‌آورده، بحث کنند؛ به خصوص اینکه آمریکا اعلان کرده که مخالفتى با دخالت ایران، براى سرنگونى صدام ندارد.
راجع به حزب در حال تأسیس استقلال صحبت کرد. گفت، منتظر اعلان نظر موافق دکتر [حسن] روحانى هستند که سرپرستى را بپذیرد. از خطرهاى احتمالى نابسامانى اقتصادى کشور و ضعف دولت و عدم توجه رهبرى گفت. به دفتر رهبرى گفته است که خط مشى حزب، براساس مدل مدیریت هاشمى رفسنجانی خواهد بود. خبر داد که دادگاه، قسمت اعظم ادعاى ما علیه آلمان، در خصوص نیروگاه اتمى بوشهر را رد کرده است.
عصر، [آقای شیخ محمدابراهیم بن‌جبیر]، رییس مجلس [شورای مشورتی] عربستان سعودی، با جمع زیادى از همراهانش آمدند. مذاکرات‌مان تشریفاتى و دوستانه بود. بر ضرورت همکارى ایران و عربستان، براى اصلاح قیمت نفت و مسایل عمده جهان اسلام تأکید کردم. گفت، به خاطر باران نیامدن امسال در عربستان، هفته گذشته با دستور آقاى ملک‌فهد، [پادشاه عربستان سعودی]، نماز استسقاء خوانده شده، ولى باز هم باران نیامده. من قضیه نماز استسقاء مرحوم آیت‌الله [سید محمدتقی] خوانسارى در قم را گفتم.
شب میهمان رهبرى بودم. درباره مسأله‌اى صحبت کردیم که اخیرا رهبرى به مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، درخصوص تشکیل شوراى ویژه‌اى براى تصمیم گیرى در مورد مسایل فوق سرّى خارج از مقررات، به عنوان معضل، ارسال کرده‌اند و گفتند، خودشان آن را معضل نمى‌دانند و با اصرار آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، ارجاع داده اند. قرار شد، پیگیرى کنم.

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲ آذر، ۱۴۰۰ ۹:۱۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *