محمد عطریانفر: خاتمی بر‌خلاف هاشمی می‌گفت تقلب نشده!

محمد عطریانفر درباره نظر انتخاباتی خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 گفت:‌ »ظرفیت آقای خاتمی بالفعل بود. ایشان نظرشان روی مهندس موسوی بود، ولیکن جمع، آقای خاتمی را مناسب‌تر می‌دانست. نهایتا آقای خاتمی اعلام حضور کردند. مقدمات کار انتخابات هم فراهم شد، ولی به دلایلی که به روشنی اعلام نشد، با وجود اعلام آمادگی آقای خاتمی، آقای موسوی در دقایق پایانی ابراز تمایل برای حضور در انتخابات کرد. این ابراز تمایل مهندس موسوی برای دوستان اصلاح‌طلب کمی محل سؤال بود که چرا در گام نخست این دعوت پذیرفته نشد؟ چرا بعد از اعلام حضور آقای خاتمی، مهندس موسوی بدون مشورت با وی اعلام کاندیداتوری کردند؟ در هر صورت با اینکه زمینه گلایه وجود داشت، آقای خاتمی با استقبالی کاملا روشن و صمیمانه صحنه را به نفع میرحسین موسوی ترک و حضور خودش را منتفی اعلام کرد». به گزارش خاطره نگاری به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی این فعال سیاسی در گفتگو با این پایگاه درخصوص چگونگی ورود میرحسین موسوی به انتخابات هم گفت: «شما باید بدانید که جناب مهندس موسوی بر اساس تصمیم شخصی خود در انتخابات حاضر شدند و عملا جریان اصلاح‌طلب در این فرایند از انتخاب اصلی خود به تبعیت خروج خاتمی از عرصه رقابت گذشت. از باب اینکه نسبتی هم با آقای موسوی داشت، حس کرد که می‌تواند از ایشان حمایت کند. آقای موسوی قبل از اینکه برانگیخته و نماد جبهه اصلاحات باشد، برانگیخته اراده شخصی و علاقه‌مندی خودش بود، مضاف‌براین ایشان بر اساس مشورت‌هایی که با افراد دیگر داشتند وارد رقابت شدند. من تصور می‌کنم در این فرایند احتمالا با آقای هاشمی‌رفسنجانی و فکر می‌کنم با رهبری هم طرح موضوع کرده بود».

[irp] عطریانفر درباره ماجرای ستاد قیطریه ادامه داد: «در داستان ۸۸ عملکرد ستاد قیطریه خیلی بزرگ‌نمایی شده است. من خودم به این ستاد تردد داشتم. این‌گونه نبود که مطرح می‌کنند. ستاد قیطریه یک‌سری تحرکات از سوی جوانان داشت و جریان رسانه‌‍‌‌ای در آن شکل می‌گرفت که خیلی منشأ اثر نبود. خیلی صاحب قدرت نبودند. در ستاد قیطریه یک‌سری نشست‌‌ها و گفت‌وگوهای رسانه‌ای و اینترنتی برگزار می‌شد و ارتباط جدی با ستاد اصلی نداشت. مسئولیت ستاد قیطریه با آقای امین‌زاده بود. خود بنده هم در آنجا تردد داشتم و ملاحظه می‌کردم که ستاد منفعل است. اما ظهر روز جمعه بود که توسط یک‌سری نیروهای لباس‌شخصی به این ستاد حمله شد و مسئله ایجاد کردند. خود بنده در آنجا حضور داشتم. یک عده عصبانی و با نیروهای لباس‌شخصی درگیر شدند. دوستان ستاد را آرام کردیم و به آن دوستان هم گفتیم باید منشأ اقدام خشن شما مشخص شود. بعد هم ستاد را تعطیل کردند و رفتند. بنابراین ستاد قیطریه الکی بزرگ شد.
او تصریح کرد: «عزیزانی که نشستند و به مهندس موسوی گفتند شما پیروز انتخابات هستید، اعضای ستاد ایشان بودند. از چگونگی آن هم بی‌اطلاع هستیم. ما به صفت اصلاح‌طلبی نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است، اما تحلیل داریم که آقای مهندس موسوی از چه چیزی بهره گرفت و خود را پیروز انتخابات معرفی کرد. این حرکت مهندس موسوی ریشه در مقدمات نظرسنجی‌های انتخاباتی داشت که ایشان را بیش از واقعیت امیدوار کرد.

[irp] عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: «بعد از دادگاه، آقای هاشمی‌رفسنجانی بنده را دعوت و تکریم کردند. ایشان به من گفتند تمامی حرف‌هایت در دادگاه را به‌جز یک مورد قبول دارم. گفتم کدام مورد؟ گفتند بحث تقلب. اینکه گفتی تقلب نشده است را من قبول ندارم. گفتم بر چه اساسی شما این حرف را می‌زنید؟ گفتند: فلانی و فلانی به من گفتند که تقلب شده است. طبق حرف‌های ایشان، برخی مقامات این مطلب را به آقای هاشمی گفته بودند. به ایشان عرض کردم اصلا چنین چیزی امکان ندارد. من کارشناس مسائل انتخابات هستم و چنین چیزی که به شما گفته‌اند صحت ندارد… آقای خاتمی موضعشان مانند آقای هاشمی نبود و معتقد بودند که در انتخابات تقلب مؤثر نشده است. آقای هاشمی از ابتدا نسبت به احمدی‌نژاد موضع داشت و احساس می‌کردند احمدی‌نژاد دستاوردهای نظام را از بین می‌برد. از طرف دیگر هم آقای احمدی‌نژاد در مخالفت با آقای هاشمی کم نمی‌گذاشت».

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۲۵ خرداد، ۱۳۹۹ ۹:۰۵ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *