پیغام سردار سلیمانی به دکتر ظریف در جریان مذاکرات هسته ای چه بود؟ / آمریکا چگونه کمک به داعش کمک کرد؟

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی برنامه دست خط شبکه 5 سیما با امیر عبداللهیان معاون سابق وزارت امور خارجه است:

من خاطره‌ای را بیان کنم. زمانی که من در وزارت خارجه بودم، در ملاقاتی که با سردار سلیمانی داشتم، مستنداتی را به من ارائه داد و گفت با غربی‌ها و سازمان مللی‌ها مذاکره دارید، این را در روی آنها بزنید و بازگو کنید. حتی سردار سلیمانی گفت به آقای دکتر ظریف هم بگویید در کنار مذاکرات هسته‌ای مذاکره درباره منطقه با امریکا نداشته باشد ولی اگر در جایی لازم شد برگه‌ای رو کند، این را روی میز بگذارد و بگوید شما این هستید.

مستنداتی که سردار سلیمانی ارائه داد، این بود که مستندات دقیق و با اطلاعات به لحاظ جغرافیایی و زمانی و جزئیات دقیق ارائه داد. در زمانی که مثلا در عراق موصل در اشغال داعش بود، هواپیمای ۳۳۰ امریکا در فرودگاه موصل نشسته است، ژنرال‌های آمریکایی از این هواپیما پیاده شدند و تجهیزات نظامی تخلیه شده است. در سالن VIP فرودگاه رهبران داعش در موصل با ژنرال‌های امریکایی ۳ ساعت و ۲۳ دقیقه مذاکره کرده‌اند و بعد سوار هواپیما شدند و برگشتند.

چه چیزی برای داعش بردند؟

سلاح و امکاناتی که نیاز داشته و با هم توافق کردند. در یک نقطه دیگر و منطقه دیگر سه فروند هلی کوپتر امریکایی‌ نشسته و تجهیزات نظامی پیاده کرده و مقامات داعش تحویل گرفته‌اند و رفته‌اند. یادم هست این را به اشکال مختلف پیگیری کردیم، به طور غیرمستقیم امریکایی‌ها پاسخ دادند که از سفیر ما در آن کشور بپرسید و ما اطلاعی درباره این مسائل نداریم!

در همین ماه‌های اخیر در لحظات آخری که فرماندهان داعش داشتند دستگیر می‌شدند امریکایی‌ها با روش‌های متنوع امنیتی و نظامی و یا با توسل به سازمان ملل و با این بهانه که مردم محاصره شده‌اند و به دادشان برسید و آتش‌بس برقرار کنید، تقریبا بخش عمده رهبران داعش را خارج کردند. بعد متوجه شدیم بخشی از اینها را امریکایی‌ها داخل افغانستان می‌برند تا در شمال افغانستان مستقر کنند. یکسری را به لیبی منتقل می‌کنند و یکسری را به جنوب یمن منتقل می‌کنند.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۳ اسفند، ۱۳۹۶ ۳:۱۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *