اعتقاد به حضرت مهدی(عج) چگونه موضوع وحدت می شود

حمید قزوینی در کانال تلگرامی اش نوشت: زندگی حضرت مهدی(عج) از موضوعات مورد توجه عالمان و مومنان در دوازده قرن گذشته بوده است. یکی از مهمترین آثار تالیف شده در این زمینه، کتاب «المهدی» تالیف آیت‌الله العظمی «سید صدرالدین صدر» است. مولف در این کتاب تلاش کرده با نگاهی وحدت گرایانه به سراغ آن دسته از روایاتی برود که اهل سنت درباره امام عصر(ع) نقل کرده‌اند. نویسنده در مقدمه کتاب پیرامون چگونگی نگارش آن می‌نویسد: «یکی از روزها بعضی از برادران فاضل دانشمند مرا به محفلی شریف و مجلسی علمی بردند. آن مجلس به وسیله اهل خود نورانی و درخشنده بود، گفتگوی حدیث در بین ما دایر شد…تا اینکه ذکر مهدی منتظر(ع) و آنچه که ما شیعیان دوازده امامی در این باب معتقدیم و آن را از اصول دینیه می‌شماریم به میان آمد.
یکی از حاضرین گفت، برادران سنی ما درباره مهدی منتظر (ع) چه می‌گویند؟! آیا از طریق آنان احادیثی وارد شده است که با اخبار و احادیث ما شیعیان موافق باشد و آیا علما و دانشمندان آنان کتابی درباره این موضوع نوشته‌اند یا نه؟!
گفتم: آری از طریق اهل تسنن یک عده احادیث مستفیضه بلکه متواتره وارد شده و جماعتی از آنان کتاب‌هایی در این‌باره نوشته‌اند ولی بعضی از برادران سنی ما در اطراف اصل این موضوع و بعضی خصوصیات و جهاتی که ما به آن قائلیم سخنی دارند…
گفت: آیا برای شما ممکن است رساله‌ای در این‌باره بنویسید و در آن به همان اخباری که از طریق اهل تسنن وارد شده اکتفا کنید و نظری به مجادلات و استبعادهای آنان بنمایید؟ گفتم: وارد شدن به این موضوع ممکن است موجب اختلاف و تفرقه شود، و من این کار را دوست ندارم، مخصوصا در این زمان که ما و اهل تسنن محتاج توحید کلمه و یگانگی هستیم.
گفت: تحقیق درباره مسائل علمی با حفظ آداب مناظره و خارج نشدن از دایره ادب و اخلاق، مشکلی نخواهد داشت و کسی حق ملامت و سرزنش ندارد. آری، انسان آزاد است که درباره عقاید و آرای خود دفاع کند…
گفتم: سمعاً و طاعتاً من به حول الله و قوته در موج این دریا وارد می‌شوم و این درب را با حفظ آداب عرفیه خواهم کوبید، خداوند هرکه را بخواهد به راه راست هدایت می‌نماید.»
گفته می‌شود فردی که این پیشنهاد را مطرح کرد آیت‌الله «شیخ کاظم شیرازی» از بزرگان حوزه نجف بود. (مجله حوزه شماره 62)
البته سید رضا صدر فرزند آن مرحوم معتقد است مقالات مجله «هدی الاسلام» مصر که از روی تعصب و بی اطلاعی درباره امام زمان(ع) نوشته شده بود هم در تصمیم پدر موثر بوده است. او می‌نویسد: «معظم له پس از مطالعه آن‌ها تصمیم گرفتند نشان دهند که احادیث اهل سنت نیز گواهی می‌دهند که وجود مقدس مهدی، همان پسر امام حسن عسگری(ع) و فرزند دهم علی(ع) است. و این مطلب اختصاصی به احادیث شیعه ندارد. شیعه و سنی در این قول متحدند.» (پیشگفتار کتاب المهدی)
کتاب المهدی از زمان اولین چاپ در دهه بیست شمسی تا کنون به دفعات منتشر شده و همچنان یکی از مهمترین منابع در این حوزه به شمار می‌آید.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت، ۱۳۹۷ ۶:۰۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *