تعجب رهبری از بازداشت کرباسچی باوجود دستور ایشان مبنی بر منع بازداشت

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 16 فروردین 1377

آقاى [محمد] امامی‌کاشانى، [عضو فقهای شورای نگهبان] آمد و راجع به انتخابات [مجلس] خبرگان مشورت کرد. پیشنهاد داشت که اجلاس خبرگان تشکیل شود و به منظور تسهیل ورود رییس جمهور و رییس مجلس، تبصره‌اى به قانون انتخابات اضافه شود که رؤساى سه قوه، بدون شرط اجتهاد، بتوانند نامزد شوند که گفتم، در مشهد همین فکر مطرح شد و قبول نشد. در مورد بازداشت آقاى کرباسچى، [شهردار تهران]، معتقد است که به ضرر جناح [جامعه] روحانیت و نشان بى‌تدبیرى در قوه قضاییه است.
آقاى [محمدرضا] رحیمى، مشاور آقاى [محمد] یزدى، [رییس قوه قضاییه] آمد و ضمن ابراز نگرانى از اوضاع سیاسى کشور، از من خواست که به شکل و انسجام جناح خودشان کمک کنم. آقاى [سید منصور] رضوى، دبیرکل سابق سازمان امور اداری و استخدامی آمد. براى شغل مناسب استمداد کرد؛ آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس جمهور]، حکم مشاورت به ایشان نداده است. آقاى [حسن] دانایى‌فر، [مدیرعامل شرکت سپاسد] آمد. از فرماندهان سپاه شکایت داشت که کار ساخت سد کرخه را از او گرفته‌اند و گفت، مى‌خواهد از سپاه بیرون برود و استمداد کرد.
ظهر [خانم خیرالنساء عسکریان]، همسر آقاى کرباسچى، همراه فاطى آمد و براى نجات شوهرش، استمداد کرد؛ دلداری‌اش‌ دادم. بعد از ناهار، آقایان [محسن] نوربخش، [رییس کل بانک مرکزی] و دکتر [محمدعلی] نجفى، [رییس سازمان برنامه و بودجه] آمدند. در مورد ادامه کار در حمایت از آقاى کرباسچى مشورت کردند و برنامه کار در جلسه عصر هیأت دولت را گفتند و اینکه آقاى خاتمى بنا دارد، متقابلا از آقایان [علی] رازینى، [رییس‌کل دادگستری استان تهران] و [محمدرضا] نقدى، [فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی] به دادگاه شکایت کند؛ اگر آقاى یزدى، ترتیب اثر به نامه قبل از عید ایشان ندهد. از من خواستند که اعلان حمایت کنم. پیشنهاد داشتند که این هفته به نمازجمعه بروم و در آنجا دفاع کنم.
عصر آقاى [عبدالحسین] هراتى آمد و کتاب‌های «سیماى صنعت» و «سیماى سازندگى» را آورد که اولى را تألیف و به تألیف دومى کمک کرده است. گفت در زندگى، تحت تأثیر دو نفر است: دکتر [علی] شریعتى و من. تمجید فوق‌العاده‌اى از برنامه دولت سازندگى کرد و اظهار نگرانى از توقف این روند نمود.
آقاى [حسام‌الدین] آشنا، معاون ویژه [وزارت] اطلاعات آمد. گزارش اعتصاب دو روزه نجف آباد را داد و اظهار نظر کرد ‎که مى‌شود، آقاى منتظری را بدون آزرده کردن، حفظ کرد. عملکرد وزارت اطلاعات در گذشته را نادرست مى‌داند. مذاکره با احمدآقا، فرزند آیت‌الله منتظرى را گفت و در مورد همکارى با قوه قضاییه در پرونده آقاى کرباسچى، مشورت کرد؛ آنها کمک خواسته‌اند. گفتم نظرم این است که پرونده سریعا ختم و این نزاع که رو به رشد است، تمام شود.
شب میهمان رهبرى بودم. بعد از تعریف سفرهایمان به کیش و مشهد و شمال، درباره بازداشت شهردار تهران صحبت کردیم. ایشان تعجب دارد که چطور با منع بازداشت از سوى ایشان، قوه قضاییه بازداشت کرده، ولى فعلا مصلحت نمى‌دانند که دخالت کنند و گفته‌اند که سریع‌تر به پرونده رسیدگى شود. گفتند آقاى [غلامحسین] محسنى [اژه‌ای]، قاضى پرونده، بنا دارد مصاحبه کند و دادگاه را علنى برگزار نماید. گفته است که شهردار در زندان نیست، بلکه در یک جاى سه اتاقه با روزنامه و تلویزیون و… به سر مى‌برد.
درباره آیت‌الله منتظرى هم نظرشان این است که رفت و آمد همان سه نفر، آقایان [سیدحسن] طاهرى، [محمد] مؤمن و [ابراهیم] امینی، کافى است. در مورد تحرکات ضد رهبرى در حوزه و فکر تأسیس مجمع مدرسان در قم مخالف‌اند و ناراحت و توقع دارند که دوستان دفاع کنند و از بعضى مطبوعات از جمله [روزنامه‌های] «جمهوری اسلامی» و «جامعه» ناراضی‌اند.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱۷ فروردین، ۱۴۰۱ ۵:۴۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *