داستان اسارت امام جمعه سردشت به دست کومله

امیر سعیدزاده، جانباز و آزاده اهل تسنن دفاع مقدس، در کتاب خاطرات خود به ماجرای اسارت ملامحمد عظیمی امام جمعه سردشت پرداخته و می گوید:

ملامحمد عظیمی، امام جمعه سردشت، هم در آنجا زندانی است. ملا عظیمی از روحانیون مبارزی بود که از سال 1342 با روحانیون تبعیدی زمان شاه در سردشت ارتباط داشت و ماهانه با آنها دیدار و جلسه داشت. در اثر این دیدارها به صف طرفداران امام خمینی پیوسته بود. یکی از این تبعیدی ها آیت الله جواهری(1) بود. ملا عظیمی انسانی مومن و شریف و مذهبی و طرفدار انقلاب بود و با حکم امام خمینی به عنوان نماینده امام و امام جععه سردشت منصوب شده بود. کومله به او گفته بود: «چرا پیش نماز دولت شدی؟» او گفته بود: «من پیش نماز قبل از انقلابم و برای خدا نماز می خوانم.»
ملا عظیمی می گوید: «شاخ و برگ درخت اسلام خشکیده بود و نزدیک بود ریشه اش هم بخشکد. ولی با قیام امام خمینی این درخت آبیاری شد و شاخ و برگش جان گرفت و تنومند شد و می ره تا دنیا رو در بربگیره.»
در سال 1359 شبانه به منزلش حمله کرده و او را به میرآباد آورده بودند. این موضوع در حالی است که سال قبل حزب دموکرات خالد عظیمی، پسر ملا عظیمی را دستگیر و به عنوان گروگان در زندان آلباتان نگه داشته تا ملا عظیمی خودش را تسلیم دموکرات کند. حالا هر دو زندانی هستند. خالد در زندان دموکرات به سر می برد و ملاعظیمی هم در زندان کومله است.
علی عبدالی، مسئول زندان کومله، ملاعظیمی را که حدود دو متر قد و تقریبا بالای دویست کیلو وزن دارد، بالاجبار درون بشکه قیر می اندازد و رویش برف می ریزد تا عذاب بکشد. هیکل چاق ملاعظیمی درون بشکه جا نمی گیرد. با فحش و تحقیر و فشار، وادارش می کنند درون بشکه بخزد و عذاب بکشد. با مشت و قنداق تفنگ به سرش می کوبند و جاش جاش می گویند و دورش حلقه می زنند و می خندند.
با تلاش و پیگیری خانواده ملا عظیمی و پرداخت پانصد هزار تومان پول نقد به دکتر جعفر شفیعی از سران کومله در شهر بوکان، ملاعظیمی بعد از شش ماه اسارت آزاد می شود.

پینوشت:
1- آیت الله جواهری بعد از اقلاب به سمت حاکم شرع استان آذربایجان غربی منصوب گردید.

منبع: [restrict] عصرهای کریسکان، کیانوش گلزار راغب، سوره مهر، تلخیص صص 60 و 61
[/restrict]

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۹ شهریور، ۱۴۰۰ ۹:۰۹ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات شهدا و دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *