روایت بحران هسته ای ایران؛ ناگفته های یک دیپلمات

«روایت بحران هسته‌ای ایران؛ ناگفته‌های یک دیپلمات»، یک تاریخچه معاصر و نخستین گزارش ایرانیِ همراه با جزئیات است که کشاکش دیپلماتیک ایران و طرفین مذاکرۀ آن را در جریان بحران هسته‌ای ایران از سال ۱۳۸۱ به تصویر می‌کشد. در آن تاریخ، خبرگزاری‌ها این خبر را منتشر کردند که تهران مخفیانه در حال ساخت تأسیساتی برای غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم است. روایتی که موسویان ارائه می‌دهد، با بهره‌گیری از تحقیقات گسترده و دسته اول، مصالح ایرانیِ مورد نیاز را به آنچه تاریخ از این وقایع ثبت کرده است، اضافه می‌کند.
«روایت بحران هسته‌ای ایران؛ ناگفته‌های یک دیپلمات»، یک «سرگذشت» نیز هست. موسویان از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۴ مسئول کمیتۀ روابط خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران بوده است. زنده‌ترین بخش‌های این سرگذشت، وقایع مربوط به بازداشت و بازجویی موسویان را بازگو می‌کند. وی در سال ۱۳۸۶ به اتهام جاسوسی بازداشت شد.
این کتاب در عین حال، اثری تحلیلی محسوب می‌شود. موسویان بارها به گذشته باز می‌گردد و چالش‌های فراروی دولت ایران و نیز گزینه‌های مورد بررسی ایران را در مواجهه با چالش‌ها ترسیم می‌کند. او سیاست‌ها و اقدامات دیپلماتیک ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و سایر بازیگران را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. تحلیل‌های موسویان تحولات آینده را نیز در بر می‌گیرد؛ زیرا او مضرات و منافع بالقوۀ گزینه‌های پیش روی ایران و طرف‌های مقابل را مورد مداقه قرار می‌دهد. او این عمل را با هدف حل بحران هسته‌ای ایران و ترمیم هرچه بیشتر روابط میان ایران و جامعۀ بین‌المللی انجام می‌دهد.

نویسنده: حسین موسویان
مترجم : رحمان قهرمان پور
ناشر: تیسا
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 685
اندازه کتاب: رقعی گالینگور
سال انتشار: 1394
دوره چاپ: 1
شابک: 9786007683194

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۵ اسفند، ۱۳۹۴ ۱۲:۲۹ ب.ظ

دسته بندی: خاطره نگاشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *