سردار علایی: با موشک استینگر، هلی کوپتر آمریکایی ها را زدیم!

سردار حسین علایی، فرمانده قرارگاه نوح در دوران دفاع مقدس و نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات خود، خاطرات مهمی از ابتکارات نیروی دریایی سپاه برای مقابله با آمریکایی ها در دوران دفاع مقدس روایت کرد. از جمله خاطره استفاده از موشک استینگر علیه آمریکایی ها. علایی در این مراسم چنین گفت:

ما در جنگ دیدیم عراقی‌ها می‌آیند و کشتی‌های ما و نفتکش‌های ما را می‌زنند، در داخل خورموسی، در داخل دریا و ما هیچی نداریم و هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم، نیروی دریایی و هوایی مأموریت داشتند مقابله بکنند، ولی نیروی هوایی پوشش هوایی برگزار می‌کردند، ولی باز عراقی‌ها می‌آمدند و می‌زدند، نیروی دریایی هم ناو می‌آورد و اسکورت می‌کرد ولی در حین اسکورت، عراقی‌ها هم با موشک «کرم‌ابریشم» می‌زدند و هم با هواپیما و هلی‌کوپتر با موشک‌های «اگزوسه» این‌ها را می‌زدند و کاری نمی‌شد انجام داد.

فرمانده قرارگاه نوح در دوران دفاع مقدس با اشاره به ابتکارات در نیروی دریایی سپاه بیان کرد: آن‌ها کار خودشان را می‌کردند. ولی وقتی سپاه آمد، یک ابتکار به خرج داد و این ابتکار هم، چون خودش را در متن عملیات‌ها قرار داده بود، این ابتکار را پیدا کرد و آن هم این بود که متوجه شد اگر از قایق‌هایی استفاده کند که سرعت آن‌ها از ناوها و ناوچه‌ها و کشتی‌هایی که در خلیج‌فارس هستند بیشتر باشد و بتواند سلاح‌هایی را در مقابل کشتی‌ها بکار بگیرد که مؤثر باشد، با نفرات عادی می‌تواند این کار را انجام بدهد و به همین خاطر ابتکار قایق‌های تندرو ایجاد شد.

وی اشاره کرد: در ابتکار قایق‌های تندرو کار به جایی رسید که عراقی‌ها وقتی می‌زدند، ما بلافاصله واکنش نشان می‌دادیم که من در این کتاب فکر می‌کنم گفته‌ام. یک بار عراقی‌ها خیلی کشتی ما را می‌زدند و ما یک هجوم گسترده انجام دادیم که عراق برای اولین بار مجبور شد ۴۰ روز عملیات دریایی علیه کشتی‌ها انجام ندهد. یعنی مقابله به مثل اینقدر مؤثر بود.

فرمانده قرارگاه نوح در دوران دفاع مقدس با اشاره به این که در جنگ خلیج‌فارس، ما با عراق طرف نبودیم بلکه با آمریکا و اروپایی‌ها طرف شدیم، یادآور شد: آن‌ها آمدند به طرفداری عراق، آن‌ها طرف حساب ما قرار گرفتند، ما با آن‌ها درگیر نشدیم، آن‌ها آمدند و مقابل ما قرار گرفتند. جالب این است که ناوهای آمریکایی بعد از یک مدتی که با مسئله قایق‌های تندرو مواجه شدند، آمدند و روی ناوهای خودشان کیسه شن چیدند. پشت آن کالیبر ۵۰ گذاشتند. دوستان که الان اینجا هستند شرایط آن زمان را می‌دانند. یعنی آمدند گفتند با قایق چطوری باید درگیر بشویم و این کار را انجام دادند. آن‌ها هلی‌کوپتر آپاچی بکار می‌گرفتند برای درگیری، ما هیچ موقع به آن‌ها حمله نمی‌کردیم و آن‌ها شروع می‌کردند و ما واکنش نشان می‌دادیم.

وی افزود: یک موقع سمت جزیره فارسی، خدا رحمت کند شهید مهدوی را که از شهدای برجسته نیروی دریایی است و عملیات‌های خوبی انجام داد، در آنجا آن‌ها حمله کردند، بچه‌های ما روی قایق بودند و داشتند نماز مغرب و عشا می‌خواندند که آن‌ها حمله کردند. زمانی که حمله کردند ما دنبال این می‌گشتیم که چه سلاحی به درد می‌خورد که بچه‌ها داشته باشند.

سردار علایی درباره تهیه موشک «استینگر» توضیح داد: از برادران افغانی که با آمریکا کار می‌کردند و آمریکا موشک استینگر به آن‌ها داده بود که علیه شوروی استفاده کنند، ما از آن‌ها موشک استینگر با واسطه گرفتیم و روی قایق‌ها بود، دو تا هلی‌کوپتر آپاچی حمله کردند به بچه‌ها و قایق‌ها را زدند، ولی یکی از بچه‌های ما با همین موشک استینگر خود آمریکایی‌ها، هلی‌کوپتر آمریکایی‌ها را زد و برای اولین بار بود که هلی‌کوپتر آن‌ها افتاد داخل دریا و دو نفر خلبان آن هم غرق شدند که بعداً آمدند این‌ها را بردند.

وی خاطر نشان شد: منظورم این است که یک نیروی دریایی درست شد که از روز اول که درست شد وارد عملیات شد؛ و در هر عملیاتی هم موفق بود. در ایران در نیروی دریایی ارتش اصلاً جنگ مین وجود نداشت. چهار تا ناو قدیمی داشتند که مخصوص مین‌روبی بود و خراب هم بود. این‌ها در بندر بوشهر، در منطقه دوم بودند و همیشه هم پهلو گرفته بودند و ما از این‌ها کاری ندیدیم. ولیکن ابتکار جنگ مین را نیروی دریایی سپاه مطرح کرد. ما بودیم که مین را پیدا کردیم، به صنایع دفاع دادیم و گفتیم بساز. دانشجویان مهندس دانشگاه صنعتی شریف بودند که در صنایع دفاع این مین‌ها را ساختند.

وی از موشک‌های ساحل به دریا به عنوان ابتکار دوم یاد کرد و گفت: مرتب ایران عنوان می‌کرد که ما تنگه هرمز را می‌بندیم، من یک روز رفتم به آقای هاشمی گفتم شما واقعاً می‌خواهید تنگه هرمز را ببندید؟ گفت بله. اگر آمریکایی‌ها فلان کنند ما می‌بندیم. گفتم چطوری می‌خواهید ببندید؟ گفت شماها هستید. گفتم ما سلاح می‌خواهیم. گفت چی می‌خواهید؟ گفتم عراقی‌ها خودشان به ما گفته‌اند چی بخواهیم. این‌ها با موشک کرم‌ابریشم از داخل رأس‌البیشه می‌زنند به خورموسی. شما به این سفر چین که می‌خواهید بروید، چون زمانی بود که ایشان می‌خواست برود چین، گفتم شما آنجا که رفتید بگویید از این موشک‌ها که به عراقی‌ها داده‌اند، به ما هم بدهند. ایشان رفت قرارداد بست و گرفتند.

سردار علایی افزود: آقای صائمی آن زمان فرمانده موشکی ما بود. ایشان مسئول شد و بچه‌ها را فرستادند چین آموزش دیدند و این موشک‌ها وارد عرصه شد. آقای درخشان فرمانده یکی از تیم‌های موشکی بود که بکار می‌گرفت. در تمام دوره جنگ، تنها موشک‌هایی که عملیات انجام داد این موشک‌هایی بودند که در اختیار سپاه بودند. یعنی می‌خواهم بگویم کاری که امام انجام داد و سپاه انجام داد و فرمانده سپاه دنبال کرد، خیلی کار مهم و با ارزشی بود. یعنی هم نیروی دریایی تأسیس شد و هم در همه عملیات‌ها شرکت کرد.