شیوه زیرکانه کمک آمریکا به عربستان در جنگ یمن؛ پرواز پیشرفته ترین جنگنده ها بدون سوخت!

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی برنامه دست خط شبکه 5 سیما با امیر عبداللهیان معاون سابق وزارت امور خارجه است:

س: عربستانی‌ها الان زمان طولانی است که در یمن درگیر هستند. نمی‌توانند کار یمن را یکسره کنند یا نمی‌خواهند؟

برداشت من این است که عربستان گرفتار یک باتلاق بزرگ در یمن شد. من زمانی که سومین هفته تجاوز عربستان سعودی به یمن بود و دقیقاً سومین هفته شروع به کار آقای عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در وزارت خارجه در ریاض، همزمان شده بود، برای نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی به جده رفته بودم. در آنجا ملاقاتی با آقای عادل الجبیر داشتم، همین موضوع را به ایشان گفتم و گفتم شما اشتباه کردید و یمن صرفا راه حل سیاسی دارد.

آقای عادل الجبیر با عصبانیت گفت که شما خواهید دید در کمتر سه هفته انصارالله را در شمال یمن نابود خواهیم کرد و یکسری حرف‌های دیگری زد و من هم پوزخند و لبخندی زدم و گفتم من چنین تصوری ندارم ولی منتظر آینده می‌مانیم. واقعا سعودی‌ها حتی خیلی از کسانی که از نظر خودشان در مسیر عقلانیت در تصمیمی که علیه یمن گرفته بودند، حرکت می‌کردند پیش‌بینی می‌کردند که در کمتر از سه ماه در یمن پیروز می‌شوند و غائله یمن ختم می‌شوند به نحوی که خود عربستان سعودی تمایل دارد.

سعودی‌ها خیلی امیدوار به امریکایی‌ها بودند. زمانی از یک مقام ارشد نظامی در منطقه پرسیدم و گفتم من نظامی نیستم و مسائل نظامی را هم خیلی درک نمی‌کنم و تجربه من هم در حد دفاع مقدس به عنوان بسیجی است، واقعا اینکه امریکایی‌ها می‌گویند در جنگ عربستان علیه یمن از عربستان حمایت لجستیکی و اطلاعاتی می‌کنیم، به چه معنایی است؟ گفت: ما با ماهواره‌ها وقتی نوع عملیاتی که عربستان در یمن انجام می‌دهد را چک می‌کنیم، به این شکل است که پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگنده را آمریکایی‌ها با مبالغ بالا به سعودی‌ها فروخته اند، ولیکن همواره این نگرانی بین لابی صهیونیستها در امریکا و بین مقامات امنیتی و سیاسی امریکا وجود دارد که با توجه به این شرایط منطقه، اگر یکباره در عربستان همانند مصر انقلاب شد و اوضاع تغییر کرد، مثل ایران انقلاب کرد و اوضاع تغییر کرد، این امکانات پیشرفته نظامی علیه رژیم صهیونیستی نباید استفاده شود. لذا پیشرفته‌ترین جنگنده نظامی را در اختیار عربستان گذاشته‌اند اما وقتی عربستان بخواهد از این جنگنده استفاده کند، چند تا مشکل دارد.

مشکل اول این است که وقتی مثلا می‌خواهد صنعا را بمباران کند در برگشت قبل از خروج از فضای هوایی یمن، سوخت این هواپیمای پیشرفته تمام می‌شود؛ پس قبل از ورود به یمن باید سوخت‌گیری کنند. لجستیک عملیات سوخت‌گیری، نیازمند یک بنزین مخصوص است که این نوع هواپیماها پیشرفته از آن درصد خالص‌ بودن بنزین باید استفاده کنند. این بنزین را آمریکا در اختیار عربستان سعودی قرار نداده است.

یک ناو حامل سوخت در اقیانوس هند هست و از آن سوخت‌گیری به صورت پُرتابل می‌کنند و هواپیمایی که این کار را انجام می‌دهد را هم به عربستان سعودی نفروخته‌اند، آن متد و تجهیزات در اختیار آن هواپیمای سوخت‌رسان امریکایی ‌است. پس سوخت این هواپیما را ۱۰۰ درصد امریکایی‌ها از نظر نوع سوخت و نحوه انتقال و لجستیک در اختیار دارند.

بخش دوم هم اینطور است، زمانی هم که می‌خواهند مثلا هدفی را در صنعا مورد هدف قرار دهند، این هواپیما به قدری پیشرفته است که قبل از هرگونه هدف‌گیری، یک پهپاد باید بلند شود و شناسایی کند و مختصات را به فرماندهی نیروی هوایی عربستان سعودی بدهد و آن به خلبان هواپیما ابلاغ کند که بتواند یک مدرسه یا پادگان و یا نقطه‌ای را هدف قرار دهد.

آن پهباد را هم در اختیار نیروی هوایی ارتش سعودی قرار نداده‌اند؛ پس وقتی امریکا می‌گوید به لحاظ لجستیک و اطلاعاتی در این جنگ حمایت از عربستان سعودی می‌کنیم، به دلیل این است که پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را دارند اما امکان استفاده از آن را ندارند.

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۲ اسفند، ۱۳۹۶ ۹:۲۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *