نقش هاشمی رفسنجانی در رابطه ایران با عربستان

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۴ خرداد ۱۳۷۸

برای مراسم دهمین سالگرد امام به مرقد رفتیم. قبل از من، رهبری، رییس جمهور و رییس مجلس رسیده بودند. آیت‌الله خامنه‌ای، نماز جمعه را اقامه و خطبه‌ها را ایراد کردند. هر دو خطبه راجع به امام بود؛ اولی در مورد ویژگی های شخص امام و دومی ویژگی های راه امام. تعریضاتی به جناح مقابل محافظه کاران هم داشتند، از قبیل اینکه تازه از راه رسیده‌ها، می خواهند خود را در مقابل انقلاب، طرفدار آزادی بدانند. انتقاد لطیفی هم به عدم توجه به مسایل اقتصادی مردم داشتند که در رسانه‌های خارجی، تفسیر به مخالفت با آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رییس جمهور] شده است و …
جمعیت زیادی جمع بودند. آقای [محمدعلی] انصاری، [سرپرست آستان مطهر امام خمینی (ره)] گفت، یک و نیم میلیون نفر را غذا می دهند. بنا بوده ۶۰۰ هزار نفر از شهرستان‌ها بیایند؛ براساس سهیمه‌ای که به آنها داده شده است. رهبری برای نماز عصر نماندند و اقامه نماز عصر را به عهده من گذاشتند. محراب زیر آفتاب و گرم بود.

عصر همشیره فاطمه و صدیقه -دختر سیدحسین- از آشنایان سابق نوقی آمدند؛ از احوال مردم بهرمان مطلع شدم.
شب برای سخنرانی به مرقد امام رفتم. درباره امام و ۱۵ خرداد و اربعین صحبت کردم.

قبل از سخنرانی، در جلسه‌ای که جمعی از شخصیت‌ ها جمع بودند، آقای [سید محمود] دعایی، [نماینده تهران و سرپرست مؤسسه اطلاعات] که همراه آقای [سیدمحمد] خاتمی به عربستان رفته بود گفت، امیرعبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی]، در این سفر هم تأکید داشت که پایه‌گذار روابط خوب جدید، آقای هاشمی است و از اسلام آباد پاکستان شروع شد و آقای [سید محمد کاظم] خوانساری، [سفیر ایران در سازمان کنفرانس اسلامی]، تحلیلی از تأثیر مهمی که من در آن اجلاس به عربستانی ها گذاشتم، ارایه داد. وی گفت، وقتی امیرعبدالله منتظر شد تا شما از وضو فارغ بشوید و در ماشین شما سوار شد و با هم به مراسم ناهار رفتید، در جمع حضار و خبرنگارها، مثل بمب منفجر شد.
دیر وقت به خانه رفتم. بچه‌ها از بیرون برای شام، پیتزا خریده بودند.

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۴ خرداد، ۱۴۰۱ ۹:۳۳ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *