نگاه مصطفی بارزانی به اسرائیل چگونه بود؟

حمید قزوینی در یادداشتی تلگرامی نوشت: این روزها برگزاری همه پرسی در کردستان عراق، به صدر اخبار رسانه‌ها راه یافته و در کانون توجه تحلیل‌گران قرار دارد. این همه پرسی از سوی هیچ دولتی غیر از دولت اسرائیل به صورت رسمی تایید نشده است؟ بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند سیاست‌های مسعود بارزانی نه تنها به روند دموکراسی و امنیت در منطقه آسیب می‌زند که موجب تقویت راهبردهای دولت اسراییل در گسترش اختلاف و نزاع‌ قومی و مذهبی خواهد شد.
برای آن‌ها که به تاریخ علاقه دارند، شاید این پرسش مطرح شود که اندیشه و روش «ملا مصطفی بارزانی» موسس و اولین رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و پدر مسعود بارزانی که بیشترعمر خود را صرف جنگ با دولت عراق نمود در این زمینه چگونه بوده است؟
برخی خاطرات و روایت‌ها نشان می‌دهد که رهبر سابق کردهای عراق نه تنها تمایلی به همسویی با اسراییل نداشته که خود را موظف به همراهی با جبهه مقابل اسرائیل می‌دیده است. در حالی که فرزند او راهی غیر از این را برگزیده است.
«عبدالرحمن شرفکندی» از نویسندگان و روشنفکرانِ نزدیک به مصطفی بارزانی در خاطره‌ای می‌گوید: «در ماه ژوئن سال 1967 میان اعراب و اسرائیل جنگ بزرگی درگرفت. برای ما فرصت مناسبی بود که بغداد را به زانو درآوریم. یک شیخ عرب به همراه فرماندهان ارتشیان اربیل و کرکوک، پیش ملا مصطفی [بارزانی] آمدند که در جنگ علیه یهودی‌ها به مسلمانان عراق کمک کند. من هم در آن مجلس حضور داشتم. ملا مصطفی پذیرفت که جنگ را متوقف کند و گفت که مسلمانی به او اجازه نمی دهد که در چنین موقعیت حساسی، خنجری شود و در پشت برادر مسلمانش فرود آید…
من از این موضع‌گیری ملامصطفی خوشم نیامد و براین باور بودم که باید از فرصت استفاده کنیم و بر حملات خودبیفزاییم؛ اما چاره‌ای نبود…» ( کتاب شلم شوربا ص 442)

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۵ مهر، ۱۳۹۶ ۶:۴۷ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *