پشت پرده های فوتبال از زبان مربی فوتبالی که راننده تریلی شد!

روزنامه اعتماد نوشت: چند سال پیش بود که یکی از جامعه‌شناسان بنام ورزش ایران در گفت‌وگو با نشریه‌ای گفته بود: «ایران معدن استعداد و گیاهان خودرو است، معدن کشاورزی‌های دیم، سیاست‌های انسانی و اجتماعی معدن استعدادهایی که می‌رویند و تبدیل به چهره‌های جهانی می‌شوند.» اما ورزش و مدیریت در آن، محلی برای اتلاف سرمایه‌های کشور است. چه بسیار استعدادهایی که هرگز معرفی نمی‌شوند. چه بسیار سرمایه‌های انسانی که رشد می‌کنند و وقتی به مدیریت ورزش می‌رسند، از بین می‌روند، می‌سوزند. فضای فرهنگی ورزش البته بهتر نیست. سکوهایی که توهین‌هایش بیشتر از تشویق است و فوتبال، بهترین حوزه برای تخلیه هیجان‌های درونی است. سال‌هاست فوتبال ایران با حواشی زیادی درگیر است. از سالم نبودن رابطه برخی افراد فوتبالی گرفته تا بحث دلالی که این روزها باعث شده حتی یکی از مربیان باسابقه فوتبال ایران کار کردن با یک کامیون را به حضور در فوتبال و درگیر شدن با این حواشی ترجیح دهد. باید دید تا چه زمانی شاهد اینگونه مسائل و دور شدن برخی افراد فوتبالی از این ورزش هستیم.
مدتی قبل خبری در برخی از رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه محمد احمدزاده، سرمربی سابق تیم فوتبال ملوان و البته چند تیم لیگ برتری کار کردن در فوتبال را کنار گذاشته و به رانندگی با یک کامیون روی آورده است. فرار از فوتبال با بالاترین سرعت. او آرامش جاده و رانندگی را به ناسزاهای سکوهای سیمانی ترجیح داده است و این روزها حتی بازی‌های تیم‌ملی و باشگاهی را هم دنبال نمی‌کند. «ممی» یا همان محمد احمدزاده، یکی از مربیان باسابقه لیگ برتر فوتبال ایران که بخش اعظم تجربیاتش در تیم فوتبال ملوان سپری شده حالا عطای مربیگری را به لقایش بخشیده و با یک دستگاه تریلی برای کسب درآمد جاده‌ها را می‌پیماید. احمدزاده که دردوران اوج ملوان در فوتبال ایران نقش بسزایی ایفا می‌کرد حالا دیگر دوست ندارد حتی به این ورزش نزدیک شود. اینکه چرا این مربی باسابقه اینگونه از فوتبال دوری می‌کند، پرسشی است که پاسخ به آن ساده نیست. از زمین چمن تا آسفالت خیابان‌های بین شهری، کوتاه نیست. محمد احمدزاده که این روزها کمتر اهل مصاحبه است درباره تصمیمش گفت: «این روزها حاشیه‌های فوتبال به اصل مطلب تبدیل شده‌اند. دیگر مثل سابق فوتبال برای من آن لذت همیشگی را نداشت. وقتی من این حاشیه‌ها را که اطراف فوتبال وجود دارد می‌بینم، دیگر تاب و توان تحمل کردن در من نمی‌ماند. احساس کردم به جای تحمل استرس بهتر است کاری کنم که آرامش داشته باشم. به جایی رسیده بودم که می‌دیدم تلاش‌هایم بی‌ثمر است و چیزی در فوتبال برایم نمی‌ماند.» سرمربی سابق ملوان و چند باشگاه ایرانی درباره کناره‌گیری‌اش از فوتبال و حاشیه‌هایش اعتقاد دارد: «فضای فوتبال سالم نیست و همه از این موضوع خبر دارند. روحیات من اینگونه نیست که بتوانم با این نابسامانی‌ها کار کنم. احساس می‌کردم در جاهای مختلف فوتبال سلامت کافی وجود ندارد و همین مساله اجازه نمی‌دهد ما زحمت بکشیم و به حق‌مان برسیم. ما به دنبال این بودیم که با تلاش‌های‌مان قدم‌های مثبتی در عرصه ورزش و فوتبال کشور ‌برداریم اما وقتی می‌دیدیم عده‌ای بدون اینکه زحمت بکشند حق ما را می‌گیرند دیگر انگیزه‌ای برای کار کردن نمی‌ماند. به همین خاطر دیدم ارزش ندارد در این عرصه بیش از این تلاش کنم و زحمت بکشم.»
او در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی برای همکاری در فصل جدید داشت یا خیر، گفت: «بله من چند پیشنهاد خوب برای همکاری داشتم اما به خاطر دلایلی که عرض کردم نمی‌خواستم بیش از این در این فوتبال کار کنم و به خودم و خانواده‌ام استرس وارد کنم. هرچه تلاش کردم تا دوباره برگردم نتوانستم خودم را راضی کنم. از فوتبال و پشت‌پرده‌هایش فرار کردم. صلاح را در این دیدم که کنار بروم تا از طریق شغل دیگری به امرار معاش بپردازم.»


مربی باسابقه فوتبال که فوتبالیست‌های زیادی را در باشگاه ملوان به فوتبال ایران معرفی کرده است، به نکات ریز و جالبی در صحبت‌هایش اشاره کرد. اینکه سلامت در فوتبال ایران وجود ندارد و خیلی‌ها بدون اینکه زحمت بکشند، نتیجه می‌گیرند. وقتی از او درباره جزییات این صحبت‌ها می‌پرسیم می‌گوید: «همه شما رسانه‌ها و حتی افراد فوتبالی می‌بینند که چقدر مشکل و حاشیه وجود دارد. به طور مثال بازیکنی می‌خواهد فوتبالیست شود اما توانایی‌های فنی لازم را برای پیوستن به یک تیم بزرگ ندارد. در ادامه این بازیکن چه کار می‌کند؟ با یک پیشنهاد مالی به سرمربی تیم یا حتی مسوول تیم یا مدیر باشگاه خودش را به تیم اضافه می‌کند. با این وجود شما فکر می‌کنید سلامت وجود دارد؟ رسانه‌ها بارها شاهد این مساله بوده‌اند و دیده‌اند که چقدر ازاین نمونه‌ها وجوددارد.» احمدزاده ادامه داد: «افرادی در این فوتبال هستند که کارچاق‌کنی می‌کنند و پول می‌گیرند تا اینگونه بازیکنان را فوتبالیست کنند. یعنی آنها کاری می‌کنند اینگونه بازیکنان از مسیر نادرست وارد شوند و به نوعی فوتبالیست باشند. وقتی افرادی که لیاقتی ندارند اما در این فوتبال کار می‌کنند و کسی به آنها حرفی نمی‌زند آخرش هم می‌شود همین که باید شاهد اینگونه مسائل باشیم. این فقط یک نمونه از مسائلی بود که من به خاطرش از این فوتبال کنار رفتم. در قشر ما مربیان، افرادی هستند که حتی تعدادشان کم نیست و حتی در قشر خبرنگاران هم افرادی وجود دارند که از اینگونه رابطه‌های ناسالم سود می‌برند. ما هم نمی‌توانیم حرفی بزنیم.»
مربی سابق فوتبال ایران که به‌هیچ عنوان حاضر نیست به دوران قبل برگردد، به سکوها معترض است: «١۶ سال لیگ برتر حرفه‌ای فوتبال ایران برگزار شده و شاید در ٩٠ درصد این رقابت‌ها حضور داشتم ولی متاسفم بگویم که شرایط فرهنگی و اخلاقی حاکم بر فوتبال ایران نه تنها پیشرفتی نداشته که پسرفت هم کرده است. به همین دلیل احساس کردم که هرچه از این فوتبال دورتر شوم بهتر خواهد بود. در این فوتبال هر روز بیشتر از دیروز شاهد بی‌احترامی و بی‌حرمتی به مربیان هستیم و روی نیمکت چیزی جز فحش نمی‌شنویم» مربی باسابقه فوتبال ایران صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: «وقتی در باشگاهی افراد غیر فوتبالی وارد می‌شوند و در جایی که پول زیادی هم وجود دارد دست به چنین کارهایی می‌زنند دیگر از دست مربی هم خارج می‌شود. پول زیاد در فوتبال باعث شده بعضی‌ها از مسیر سالم خود خارج شوند. جالب این است که آنجایی که همه فکر می‌کنند ناپاکی‌ها مربوط به داوران است اما دقیقا اینگونه نیست و این قشر، سالم‌ترین قشر فوتبال ایران هستند اما همه توجه‌شان به این مساله است که داوران سالم کار نمی‌کنند. من فکر می‌کنم داوران ما سلامت‌شان بیش از افراد دیگر در فوتبال است اما همه هجمه‌ها به سمت این قشر می‌رود. البته نمی‌توانیم بگوییم آنها هم صددرصد پاک هستند اما نباید حاشیه‌ها را به داوران نسبت بدهیم.» احمدزاده در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه از وضعیت درآمد خود بسیار راضی است، گفت: «من راحت کارم را می‌کنم و بی‌حاشیه به دنبال کسب درآمد هستم و راحت‌تر زندگی می‌کنم. دوست هم ندارم فعلا به فوتبال و مسائلی که می‌بینم برگردم. با کامیون کار می‌کنم تا امرار معاش کنم.»

منبع: روزنامه اعتماد، شماره 3929، یکشنبه 1396/7/23

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۲۳ مهر، ۱۳۹۶ ۵:۲۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *