گفتگوی انتقادی خاتمی با رهبری درباره صداوسیما/ حداقل جبران عزل لاریجانی است

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۲ دی ۱۳۷۷

تا ساعت ده صبح، جراید و بولتن‌ها را دیدم. جناح چپ از برنامه «چراغ» دیشب تلویزیون خیلى عصبانى است و در روزنامه‌هاى خود، بخش مهمى را به انتقاد و تاختن به صداوسیما اختصاص داده و با عبارات تند و اهانت‌آمیز از آقاى [علی] لاریجانى، [رییس سازمان صداوسیما] و سیما یاد مى‌کند. آقاى [روح‌الله] حسینیان، به‌دنبال مصاحبه در کیهان دیروز، مطالب تندترى در سیما گفته و صریحا همکاران آقاى خاتمى را به ارتکاب قتل‌هاى اخیر به منظور ایجاد جو، جهت تصرف [وزارت] اطلاعات متهم کرده و حمله به جناح راست و وزیر اطلاعات را در این راستا تحلیل کرده است.

آقایان تقدسیان و [محمدرضا] نعمت‌زاده، [مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی] آمدند. درباره یک درصد عوارض پتروشیمى که دچار اختلاف نظر در رده‌هاى اجرایى شده، از من نظر خواستند. توضیحاتى براى رفع مشکل اختلاف دادم. آقاى [سیدمحمد] کیاوش [=علوی‌تبار، مشاور نهاد ریاست‌ جمهوری] آمد. از مشکلات جامعه و خود گفت و خواست که با ما همکارى کند. ظهر محسن، [سرپرست دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. درباره عوارض منفى اختلافات و نزاع‌هاى جدى بر سر قتل‌ها و راه‌هاى علاج صحبت شد.

ساعت سه و نیم به دفتر رهبرى رفتم. جمع زیادى از مسئولان کشور را به عنوان افطارى دعوت کرده‌اند. آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس جمهور] صحبت کرد. مطالبی درباره امور کشور و وضع اقتصاد گفت و سپس از برنامه چراغ دیشب سیما و اظهارات آقاى [روح‌الله] حسینیان، با حضور رهبرى، به تلخى انتقاد کرد. با توجه به اینکه صداوسیما در اختیار رهبرى است، حتما به ایشان هم برخورد داشت، ولى رهبرى بعد از صحبت، عکس‌العملى نشان ندادند. آقاى خاتمى به من‌گفت که دیشب در هنگام پخش برنامه، به رهبرى پیغام داده است که بنا دارد اعلامیه علیه صداوسیما بدهد، ولى رهبرى ضمن حق دادن به ایشان، از دادن اعلامیه منع کرده‌اند. به رهبرى گفته است که حداقل جبران این است که آقاى [علی] لاریجانى، [از ریاست سازمان صدا و سیما] عزل شود؛ انصافا ضربه محکمى است.

آیت‌الله خامنه‌اى هم صحبت مفصلى داشتند، ولى وارد مسایل سیاسى نشدند و بیشتر موعظه و تحلیل مسایل فکرى و اعتقادى بود. بعد از نماز و افطار، به خانه آمدم. هنگام افطار، آقاى ناطق [نوری، رییس مجلس] کنار من بود. با اشاره به اظهارات آقاى حسینیان، گفت‌که در مقابل سمپاشى‌هاى طولانى جناح چپ بوده است.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۳ دی، ۱۴۰۰ ۴:۴۹ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *