گفتگوی جورج بوش با هاشمی جعلی!

حمید قزوینی نوشت: جورج بوش (پدر) که در فاصله سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ رییس جمهور آمریکا بود روز جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ از دنیا رفت. یکی از رویدادهای مشهور دوران ریاست جمهوری او گفتگوی تلفنی با فردی بود که خود را به جای آقای هاشمی رفسنجانی جا زد و رسوایی بزرگی برای دولت وقت آمریکا به بار آورد.
جرج بوش که برای حل بحران گروگان‌های آمریکایی در لبنان تحت فشار بود، به زعم ارتباط ایران با گروگان‌ گیران، در صدد بر آمد تا با آقای هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت ایران به صورت مستقیم مذاکره کند.
بر این اساس با فردی که ادعا می‌شد رییس جمهور ایران است، تلفنی صحبت کرد اما پس از مدتی مشخص شد این تماس اساسا جعلی بوده است. این موضوع بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و دولت آمریکا نتوانست توضیح قانع کننده‌ای برای آن ارائه دهد.
هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۶۸ می‌نویسد: «رادیو آمریکا خبر عجیبی نقل کرد. کاخ سفید رسما اعلان نمود که جورج بوش، یک ماه پیش تلاش کرده با من تلفنی صحبت کند که موفق نشده. معلوم شد با شخص دیگری صحبت کرده و او را دست انداخته‌اند. با اینکه من اصلا خبر ندارم، در این مدت هم چیزی نگفته‌اند. با آیت‌الله خامنه‌ای مشورت کردم؛ قرار شد در نماز جمعه مطرح کنم.» (خاطرات هاشمی سال ۶۸ – ص۵۸۵)
او در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۶۸ گفته بود: «گزارش می‌شود رئیس‌جمهور آمریکا از یک ماه قبل در تلاش بوده که با رئیس‌جمهور ایران صحبت کند و بعد معلوم شد کسی که با وی صحبت کرده، رئیس‌جمهور ایران نبوده است. این ماجرا نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها خیلی نیازمند هستند با ایران صحبت کنند و ایران در دنیای امروز جایگاه بالایی به دست آورده است که بزرگترین قدرت دنیا تلاش دارد با ایران تماس بگیرد. این افتضاح همچنین بیانگر سردرگمی حکام کاخ سفید است و «ایران گیت» دیگری در واشنگتن در حال وقوع است.» (خاطرات هاشمی سال ۶۸ – ص۵۸۶)
هاشمی روز دوشنبه ۲۱ اسفند به نواری اشاره می‌کند که وزارت اطلاعات از مکالمات تلفنی بوش با فرد نا‌شناسی در ایران به دست آورد: «عصر دکتر ولایتی [وزیر امور خارجه] آمد. درباره افتضاح سیاسی آمریکا و سوءتفاهم تلفنی بوش مذاکره کردیم. وزارت اطلاعات نوار کوتاهی ضبط کرده که گویا گوشه‌ای از تلفن [جورج] بوش [رئیس‌جمهور آمریکا] به شماره ۶۱۶۱ ریاست جمهوری است.» (خاطرات هاشمی، ۶۸، ص۵۹۰-۵۸۹)

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۰ آذر، ۱۳۹۷ ۹:۵۹ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *